Zowel in Nederland als in Vlaanderen werken steeds meer erfgoedorganisaties aan het formuleren van een strategie voor digitale collecties. Dit helpt hen om de doelen van hun digitale werking te bereiken. Hoe ziet zo’n strategie voor je collectie eruit? Wat is het belang ervan en hoe begin je ermee? Ontdek dit tijdens een studiedag die het NDE samen met meemoo in Antwerpen organiseert.

Ambities om digitale collecties in kaart te brengen

Wil je als erfgoedinstelling je ambitie rondom de digitale collectie in kaart brengen? Je inventariseert, onderzoekt en maakt plannen om deze duurzaam te bewaren en te delen met het publiek. In het Netwerk Digitaal Erfgoed gebruiken we de ‘informatieplanner’ en meemoo werkt met een format voor een digitale strategie.

Wat gaan we doen?

Een informatieplan en een digitale strategie helpen erfgoedorganisaties om hun doelen voor digitaal erfgoed te bereiken. Wat heeft jouw organisatie nodig en hoe vertaal je dat naar doelstellingen die, in het geval van Nederland, aansluiten bij de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed? Aan de hand van enkele stappen krijg je tijdens deze studiedag praktische oefeningen en kun je kennis en tips delen met Vlaamse collega’s.

Voor wie

Deze studiedag is interessant voor iedereen die werkt bij een erfgoedorganisatie in Nederland en Vlaanderen. Na afloop ga je naar huis met een rugzak vol kennis om zelf een informatieplan te maken en ermee aan de slag te gaan. De studiedag is extra interessant voor musea die vanwege het Museumregister bezig zijn met een informatieplan.

Studiedag Strategie voor Digitale Collecties

Focusprogramma Digitale Transities in Cultureel Erfgoed