NEMO’s Europese museumconferentie ‘Can we talk? Museums facing polarisation’ gaat over de vitale rol die musea (kunnen) spelen in de uitdagingen van moderne democratieën.

Schrijf je in

Onze samenlevingen staan voor enorme en ontwrichtende uitdagingen en de maatschappelijke verdeeldheid lijkt met de dag groter te worden. Culturele instellingen zoals musea staan daarom steeds meer onder druk. Tijdens de NEMO European Museum Conference onderzoeken we de kracht die musea hebben om polarisatie het hoofd te bieden.

Registreer voor 20 oktober om je ticket veilig te stellen en deel te nemen aan het verkennen van belangrijke thema’s en discussies over:

• De rol van musea in het aanpakken van polarisatie: Hoe kunnen musea hun collecties en programmering gebruiken om maatschappelijke kloven te overbruggen en gemeenschappen te verenigen?
  • Het omgaan met politieke druk: Welke strategieën moeten musea hanteren wanneer ze verstrikt raken in sociaal-politieke debatten?
  • Empowerment van ondervertegenwoordigde groepen: Hoe kunnen culturele instellingen ervoor zorgen dat historisch ondervertegenwoordigde stemmen worden gehoord en vertegenwoordigd in polariserende tijden?

De conferentie biedt boeiende panels, participatieve sessies en hands-on workshops om professionals te voorzien van praktische hulpmiddelen om deze uitdagingen aan te gaan. Daarnaast krijgen deelnemers verschillende netwerkmogelijkheden met collega-museum- en cultuurprofessionals uit heel Europa, samen met culturele rondleidingen in Sibiu om het rijke erfgoed van Roemenië te verkennen.

NEMO congres: ‘Can we talk? Museums facing polarisation’

Focusprogramma Digitale Transities in Cultureel Erfgoed