Dit museumnetwerk koppelt museummedewerkers aan elkaar die werken aan en met marketing- en communicatievraagstukken en -processen.

Dit netwerk is interessant voor iedereen die zich bezighoudt met onder andere branding, positionering, – media- campagnes, publieksmarketing, storytelling, sociale media, in- en externe communicatie, public relations, in – en externe communicatie en persbewerking.

Aanmelden?

Via onderstaande button kun je je aanmelden voor het netwerk. Na je aanmelding neemt een van de aanjagers contact met je op en word je toegevoegd aan een mailinglijst.

Aanjagers

Cindy van der Schoot (Kasteel de Haar, Haarzuilens), Taco de Neef (Het Nieuwe Instituut, Rotterdam), Ingeborg Dijkman (Zilvermuseum Schoonhoven), Christel Rengers (Kunsthal KAdE, Amersfoort) en Susan van ’t Slot-Koolman (Mariniersmuseum Rotterdam). Je kunt hen bereiken per mail of via LinkedIn

Netwerk

Meld je aan voor de LinkedIn-groep

Je kunt contact onderhouden met je mede-netwerkleden via de LinkedIn-groep. In de groep kun je kennis en (nieuws)artikelen delen, vragen stellen, een oproep doen of een discussie voeren over relevante onderwerpen. Ook uitnodigingen voor evenementen voor en door – leden van – het netwerk kun je hier plaatsen.

Veelgestelde vragen

• Ik zie mijn vakgebied niet terug in de bestaande netwerken, kan ik een eigen netwerk oprichten?

Indien jouw vakgroep/functie niet gerepresenteerd wordt in een van de bestaande netwerken, neem dan contact op met ons via rwijnen@museumvereniging.nl.

• Hoe vaak komt het netwerk bij elkaar?

De frequentie van de activiteiten mogen de netwerken zelf bepalen. Er wordt minimaal één excursie (van minimaal een dagdeel) en één hybride bijeenkomst georganiseerd per jaar, per netwerk. Het is mogelijk om als museumnetwerk meer activiteiten te organiseren, dat wordt alleen maar aangemoedigd.

• Wat is het doel van de Museumnetwerken?

De netwerken hebben als doel laagdrempelig contact en (praktische) kennisuitwisseling tussen vakgenoten te faciliteren en stimuleren. Iemand die in een ander museum hetzelfde werk doet als jij, werkt vaak aan veel dezelfde processen en loopt tegen veel dezelfde vraag(stukken) aan.

• Ik heb geen LinkedIn-pagina, moet ik die aanmaken om aanjager te kunnen worden?

Ja, we gebruiken de (besloten) LinkedIn-pagina’s van de netwerken om op een eenvoudige manier contact te onderhouden met leden in het netwerk, informatie te delen en te reageren op gedeelde content.

• Ik houd mij bezig met een thema als duurzaamheid of diversiteit, hoe passen deze thema’s in de netwerken?

Duurzaamheid en diversiteit zijn twee van de vijf pijlers van de Museumvereniging. Wij zetten ons actief voor deze onderwerpen in doormiddel van werkgroepen en kennisdelingsprogramma’s. Heb je kennis rondom deze thema’s en wil je die graag delen met je collega’s? Binnen de netwerken is ruimte om actuele thema’s te agenderen en te bespreken. Je kan hiervoor contact opnemen met een van de aanjagers van de museumnetwerken of contact opnemen met het team kennisdeling.

• Hoeveel uur ben je er per week aan kwijt?

Omdat we de netwerken aan het opzetten zijn, is het nog lastig in te schatten hoeveel tijd de aanjagers per week zullen besteden aan de functie. We verwachten dat het in de opstartfase iets intensiever is en dat na deze fase de tijdsinvestering rond de 2 uur per week ligt.

• Is de functie van ‘aanjager’ een vrijwillige functie?

Ja, het gaat om een vrijwillige (onbezoldigde) functie die je naast je baan kunt uitvoeren.

• Ik ben lid van een netwerk en ik wil iets organiseren, hoe werkt dat?

Je kunt aan allerlei formats en groottes denken: een rondleiding bij een (nieuwe) tentoonstelling, een lezing, een online spreekuur of een kijkje in de keuken. Neem contact op met de aanjagers van je netwerk en deel je ideeën en plannen vooral. Samen maken we de museumnetwerken nog relevanter voor de sector en onze collega’s.

• Ik werk als zzp’er bij een aangesloten museum, kan ik mij aanmelden voor een netwerk/aanjager worden?

Je kunt je als zzp’er wél aanmelden als lid van een netwerk, maar je kunt je niet aanmelden als aanjager.

• Zijn de aanjagers verantwoordelijk voor het organiseren van activiteiten?

De aanjagers zijn verantwoordelijk voor het aanjagen van activiteiten binnen hun netwerk. Je zorgt ervoor dat er elk jaar minimaal één fysieke en één online bijeenkomst plaats vindt. Je hoeft niet direct verantwoordelijk te zijn voor de organisatie van alle evenementen in het netwerk maar je zorgt wel voor voldoende contactmomenten en activatie van de leden in de groep.

• Ik wil graag lid worden van een Museumnetwerk, hoe werkt dat?

Alle Museumnetwerken en het aanmeldformulier vind je hier. Via de mailing houden de aanjagers van het netwerk je op de hoogte van activiteiten en nieuws. Vergeet daarnaast niet je aan te melden bij de LinkedIn-groep van jouw netwerk.