Wie wint de Museumeducatie Prijs 2020?

Nieuws | 06 nov 2019

Vrijdag 8 november uitreiking Museumeducatie Prijs 2019

Vrijdag 8 november wordt de Museumeducatie Prijs 2020 uitgereikt tijdens de Museumkids Awards in het Archeon in Alphen aan den Rijn. De Museumeducatie Prijs is een tweejaarlijkse onderscheiding voor excellente samenwerkingsprojecten tussen musea en basisscholen.

De Museumeducatie Prijs is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en is bedoeld om bijzondere, vernieuwende projecten met het museale veld te delen en navolging ervan te stimuleren. Het beste educatieproject wint een bedrag van € 45.000,-, dat gebruikt kan worden enerzijds voor het project en anderzijds om de samenwerking tussen musea en scholen verder te bevorderen.

De finalisten

Uit in totaal 42 inzendingen koos de jury eind juli aan de hand van meerdere criteria de zes beste educatieprojecten. Deze organisaties hebben half september hun project voor de jury in het Universiteitsmuseum in Utrecht gepresenteerd, waarna twee finalisten zijn gekozen: het project Wie ben ik, wie was jij? van het Nationaal Archief in Den Haag en het Sint-Maarten Debat van Museum Catharijneconvent in Utrecht.

De Museumvereniging

De Museumvereniging is opgetogen dat de minister van OCW een prijs heeft ingesteld voor het beste samenwerkingsproject tussen musea en basisscholen. In musea komt onderwijs tot leven. Het zijn schatkamers, waar kinderen ontdekkend leren aan de hand van bijzondere voorwerpen en activiteiten. Met hun collecties sluiten musea aan bij alle vakken in het onderwijs. Daarbij levert museumeducatie een belangrijke bijdrage aan de cognitieve, creatieve en sociale ontwikkeling van kinderen, zoals het analytisch denkvermogen, het creatieve uitdrukkingsvermogen en het vermogen om oplossingsgericht te werken. 21-eeuwse vaardigheden, die kinderen nodig hebben in een snel veranderende samenleving.

Livestream

Volg de bekendmaking vrijdag 8 november in het Archeon via de livestream: https://bit.ly/33tSN0M
Start: rond 15:15 uur.