Vooral kleinere musea hebben het door corona zwaar

Nieuws | 13 sep. 2021

Aan het eind van deze maand komt er waarschijnlijk een eind aan de noodsteun voor de culturele sector. Vandaag zijn de Museumcijfers 2020 gepubliceerd. Jan van Kooten a.i. directeur Museumvereniging: "In totaal hebben musea in 2020 149 miljoen euro aan noodsteun ontvangen, uit de NOW-regeling en uit de steunmaatregelen voor de cultuursector. Daarnaast hebben musea 125 miljoen euro bezuinigd om de tekorten op te vangen: minder tijdelijke tentoonstellingen, minder activiteiten, minder personeel. Er is 470 fte (voltijdsfuncties) bezuinigd op personeel in loondienst. Noodsteun kan nu niet stoppen. Wij doen een dringend appèl op het kabinet om het voortzetten van de noodsteun, om nog grotere financiële gaten voor te zijn. Daarbij zou er steun moeten komen om te investeren in activiteiten om zo zelf meer inkomsten te genereren. Dan is voor een relatief overzichtelijk bedrag het probleem opgelost. Anders is de noodsteun ook voor niets geweest.”