Vijf Nederlandse nominaties 'Children in Museums Award'

Nieuws | 17 aug 2017

Vijf Nederlandse musea zijn genomineerd voor de internationale Children in Museums AwardNederlands Instituut voor Beeld en GeluidNaturalis Biodiversity CenterMaritiem Museum, Natuurmuseum Brabant en het nijntje museum. De award wordt toegekend aan het meest uitzonderlijke en excellente programma voor kinderen tot 14 jaar. De prijsuitreiking vindt plaats in oktober tijdens de 11de Hands On! Conferentie in Tsjechië.

Andere genomineerden zijn:

Pauline Gandel Children’s Gallery Melbourne Museum, Melbourne, Australia
Alice- Museum für Kinder Berlin, Germany
EPIC- The Irish Emigration Museum Dublin, Ireland
Children’s Museum Jordan Amman, Jordan
National Museum of Science and Technology Stockholm, Sweden

Vorige edities
Vorig jaar werd het Nederlandse GeoFort uitgeroepen tot winnaar van de Children in Museums Award 2016. De jury roemde de "innovatieve en creatieve aanpak" van GeoFort. In 2012 was ook een Nederlands museum winnaar, het Tropenmuseum Junior in Amsterdam.

Children in Museums Award
De prijs voor beste kindermuseum bestaat uit een geldbedrag van 5.000 euro en een wisseltrofee van Nijntje. Het bronzen beeld is gemaakt door beeldhouwer Marc Bruna,de zoon van Nijntje-tekenaar Dick Bruna. Sinds 2014 kunnen naast specifieke kindermusea ook educatie-, kinder- en jeugdafdelingen van musea en science centra meedoen aan de competitie voor de Children in Museums Award.

De Children’s Museum Awards zijn een initiatief van de European Museum Academy en Hands on! International, dat de kwaliteit van internationale kindermusea wil bevorderen.