Veiligheidsregio’s en museumbezoek

Nieuws | 03 okt. 2020

Elke Veiligheidsregio – daarvan zijn er 25 in Nederland – kan vanaf maandag 5 oktober strengere maatregelen vaststellen waar het gaat om doorstroomlocaties, zoals musea.

Voor zogenoemde doorstroomlocaties, zoals musea, bibliotheken, en monumenten met een publieksfunctie, geldt een maximum aantal bezoekers. Het maximum aantal is afhankelijk van hoeveel bezoekers er op het beschikbare oppervlakte passen, uitgaande van 1,5 meter afstand van elkaar. Voor deze locaties dienen bezoekers vooraf per tijdvak te reserveren. Vanaf maandag 5 oktober geldt dat in overleg met de veiligheidsregio’s een maximum aantal personen per doorstroomlocatie wordt bepaald. Hierbij moet rekening worden gehouden met de oppervlakte en de overige bestaande regels.

Er zijn (nog) geen uniforme werkwijze en criteria

In het Veiligheidsberaad – waar de voorzitters van die regio’s samenkomen – is het (nog) niet gelukt om tot uniforme werkwijze en criteria te komen. Elke Veiligheidsregio is dus vrij in de keuze voor een systematiek. Het ligt voor de hand dat eventuele verzwaring van maatregelen samenhangt met o.a.

• Mate van corona besmetting in de regio;
  • Coronabrandhaarden in doorstroomlocaties;
  • Drukte op straat of in het verkeer.

Als Museumvereniging raden wij onze leden aan om zélf contact op te nemen met hun veiligheidsregio en zich te baseren op het Museumprotocol dat uitgaat van de RIVM-richtlijnen en dan met name op de uitwerking van maatregelen die gaan over:

• Bezoekcapaciteit en -voorwaarden;
  • Bijeenkomsten zoals openingen, groepsactiviteiten, zakelijke verhuur;
  • Beperken reisbewegingen o.a. door thuis te werken.

Veelgestelde vragen over het coronavirus en cultuur vind je hier