Tegemoetkoming in de huisvestingskosten voor álle musea

Nieuws | 28 mei 2020

De tijdelijke sluiting van musea was vervelend voor het publiek en financieel zwaar voor musea. We zijn als Museumvereniging verheugd dat musea vanaf 1 juni 12:00, onder de voorwaarde dat het publiek vooraf reserveert, mogen heropenen. Omdat heropening in de anderhalve metersamenleving maar beperkt mogelijk is, zullen de tekorten op blijven lopen.

We zijn blij dat minister Van Engelshoven van OCW zich erkentelijk hard maakt voor cultuur en dat het kabinet het noodpakket verlengd heeft tot 1 oktober 2020. Hoewel er hoop gloort, blijft het ondertussen een zorgelijke situatie waar we als sector inzitten. Als brancheorganisatie verwachten we dat - ondanks de steunmaatregelen en publieksinkomsten – de museumsector in totaal een verlies zal lijden van 250 miljoen euro. Wij pleiten voor een tegemoetkoming in de huisvestingskosten voor álle musea. Mede ook omdat de kosten voor huisvesting - in vergelijking met andere branches – hoog zijn. We doen hiervoor een beroep op het kabinet.

Lokaal en regionaal bezoek

Het kabinet heeft een verzoek gedaan om het OV nog niet te belasten. Ontdek dus  juist de komende periode een museum bij jou in de buurt. Ons echte goud is dichterbij dan je denkt. Op de websites van de verschillende musea is te vinden hoe je een ticket reserveert.