Oproep Taskforce culturele en creatieve sector

Nieuws | 03 nov. 2020

De culturele sector roept het kabinet op om musea, podia en bibliotheken open te houden voor bezoekers uit de regio waar deze organisaties zich bevinden. Zij willen het lokale publiek een lichtpunt blijven bieden in een buitengewoon zware tijd, een basisvoorziening met grote impact op het welzijn en de mentale fitheid van ons allen. Ook blijven er dan - al is het beperkt – mogelijkheden voor artiesten en kunstenaars om op te treden voor een live publiek.

Op dit moment zijn voorstellingen en concerten nog mogelijk voor maximaal 30 bezoekers. Ook zogenaamde ‘doorstroomlocaties’, zoals musea en bibliotheken, kunnen nog op beperkte schaal publiek ontvangen. Door de toepassing van stringente protocollen blijkt de verspreiding van het coronavirus op deze locaties nihil.

Open blijven voor publiek uit eigen omgeving

Nu het kabinet overweegt om culturele organisaties te sluiten om reisbewegingen verder terug te dringen, stelt de Taskforce culturele en creatieve sector, waar de Museumvereniging deel van uitmaakt, voor deze locaties wél open te houden voor publiek uit de omgeving. De organisaties kunnen daaraan meewerken door gezamenlijk in regionale campagnes het publiek op te roepen om de culturele organisaties in hun eigen woonomgeving te bezoeken. Want bij iedere inwoner van ons land is een podium, museum of bibliotheek in de buurt. De openstelling van deze organisaties biedt hen de gelegenheid om veilig en verantwoord buiten de eigen woning afleiding te vinden wanneer de corona beperkende maatregelen tijdelijk nog verder moeten worden aangescherpt.

Taskforce culturele en creatieve sector

De Taskforce culturele en creatieve sector is een samenwerkingsverband van ruim 100 branche-, beroeps- en belangenorganisaties waar de Museumvereniging deel van uitmaakt. Doel van de taskforce is om door gezamenlijke analyses, informatie-uitwisseling en afstemming de coronacrisis het hoofd te bieden.