Sybrand Buma gaat met nieuwe commissie Nederlands erfgoed beschermen

Nieuws | 17 sep. 2020

De samenstelling van de onafhankelijke commissie onder leiding van oud-CDA-leider Sybrand Buma is donderdag 17 september bekendgemaakt door de Raad van Cultuur. De commissie is in het leven geroepen om de bescherming van Nederlands erfgoed te verbeteren en zal in gesprek gaan met particuliere verzamelaars. Als Museumvereniging zijn wij blij met de voortgang die hiermee aan het advies van de Commissie-Pechtold wordt gegeven, waarin geadviseerd wordt om onder andere cultureel erfgoed in particulier bezit beter te inventariseren en om ervoor te zorgen dat er voldoende geld in het aankoopfonds zit als nationaal cultuurbezit aangekocht dient te worden. De urgentie hiervan is na de noodgreep uit het Nationaal Aankoopfonds voor de BIS en de meerjarige subsidies afgelopen ronde alleen maar groter geworden. Daarbij is dit een belangrijke stap in voorbereiding naar de evaluatie van de Erfgoedwet, die volgend jaar start. Wij danken de commissieleden bij voorbaat al voor hun inzet de komende twee jaar.