Stedelijk Museum Schiedam wint BankGiro Loterij Museumprijs 2019

Nieuws | 17 mei 2019

100.000 euro voor publieksvriendelijkste museum

De BankGiro Loterij Museumprijs 2019 is gewonnen door Stedelijk Museum Schiedam. Met 39% van de stemmen sleepte het museum de prijs in de wacht, die dit jaar in het teken stond van het ‘Meest Publieksvriendelijke Museum’. Door de prijs te winnen krijgt het museum in één klap 100.000 euro. Daarmee kan het zijn droom realiseren: een stadsplein vóór het museum, een ontmoetingsplek met geschiedenis en moderne kunst.

Vrijdagmiddag, een dag voor Internationale Museumdag, werden de medewerkers van Stedelijk Museum Schiedam in hun museum verrast door de organisatie van de BankGiro Loterij Museumprijs. De verrassing was live te zien bij het RTL-4 programma 5 Uur Live. De andere twee genomineerden van dit jaar, Museum Rotterdam en het Van Abbemuseum in Eindhoven, eindigden vrijwel gelijk met respectievelijk 30% en 31% van de stemmen.

Stedelijk Museum Schiedam wint BankGiro Loterij Museumprijs 2019. Fotocredits Roy Beusker Fotografie

Museumdroom komt uit

“We hebben mensen enthousiast voor het museum weten te maken en onze bekendheid vergroot”, zegt museumdirecteur Deirdre Carasso. “De campagne illustreerde precies waarvoor we zijn genomineerd; dat we een plek zijn van mensen, gedragen door de stad.”

Gevestigde publieksprijs

De BankGiro Loterij Museumprijs, uitgereikt sinds 1990, is een van de grootste culturele publieksprijzen in Nederland. In totaal werden dit jaar 75.000 stemmen uitgebracht. Ieder jaar staat een andere categorie centraal. Eerdere winnaars zijn Maritiem Museum Rotterdam (2018), TextielMuseum Tilburg (2017), Nationaal Monument Kamp Vught (2016), Fries Museum in Leeuwarden (2015) en Klok & Peel Museum Asten (2014).

Prins Bernhard Cultuurfonds, BankGiro Loterij en Museumvereniging

De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. De prijs is bedoeld om musea die zich weten te onderscheiden te belonen en een breed publiek bij deze musea te betrekken. Meer informatie is te vinden op www.museumprijs.nl.

Deirdre Carasso (directeur Stedelijk Museum Schiedam) neemt de cheque ter waarde van 100.000 euro in ontvangst van Adriana Esmeijer (directeur Prins Bernard Cultuurfonds). Fotocredits Roy Beusker Fotografie