Schouder aan schouder

Omdat fysieke bijeenkomten en kennisdagen niet mogelijk zijn, organiseren wij regelmatig een webinar rondom een actueel thema. De webinars zijn toegankelijk voor museummedewerkers van bij de Museumvereniging aangesloten musea. Het eerstvolgende webinar vindt 22 februari 2021 plaats.

Het eerste Schouder aan schouder-webinar stond in het teken van de impact van de coronacrisis en de nood- en steunmaatregelen voor musea. De noden bij musea zijn nog steeds hoog: een op de vier musea geeft aan binnen twaalf maanden te moeten sluiten als er geen passende steun komt. Gelukkig trekt het kabinet nogmaals extra middelen uit voor cultuur. Zo komt er een derde generiek steunpakket en een tweede sectorspecifiek steunpakket van 482 miljoen euro voor cultuur. Een samenvatting van de middag is hier te vinden.

Diversiteit en inclusie

Het thema voor het tweede webinar was diversiteit en inclusie. Onder leiding van moderator Aldith Hunkar gingen verschillende mensen van binnen en buiten de sector - aan de hand van de vier P’s uit de Code Diversiteit & Inclusie: Programma, Publiek, Partnerships en Personeel - met elkaar in gesprek over dit onderwerp. Hoewel de Museumvereniging het onderwerp al langere tijd op de agenda heeft staan, kan er meer aangedaan worden. Lees het verslag van het webinar Musea voor iedereen?! hier terug.

Corona kans of hindernis om te verduurzamen?

Duurzaamheid was het thema voor het derde webinar. De vraag die centraal stond was: duurzaamheid staat op de agenda van musea, maar komen ze te midden van de coronacrisis er wel aan toe om ook een bijdrage te leveren aan die andere crisis: de klimaatcrisis? Het verslag van dit webinar vind je hier.

Aanmelden

Het eerst volgende webinar vindt maandag 22 februari plaats van 15.00 tot ongeveer 16.30 uur.

Voor in de agenda

Maandag 22 februari (15.00 - 16.30u) - onderwerp volgt