Samenwerking stadsmusea en Rijksmuseum

Nieuws | 01 mei 2021

Al jarenlang werken vijf stadsmusea in Nederland nauw samen om de schilderijen uit het depot van het Rijksmuseum zichtbaar te maken in de regio. Deze samenwerking is per 30 april 2021 uitgebreid met het Limburgs Museum. Vanaf heden heet de stichting dan ook M6, voluit: stichting De zes samenwerkende musea in Nederland.

De stichting M6 stelt exposities samen vanuit het collectiecentrum van het Rijksmuseum. Deze exposities reizen langs zes musea in Nederland. Momenteel betreft dit de tentoonstelling Koele Wateren, te zien in Museum Gouda zodra het coronabeleid dit weer toestaat. Aan de kring van musea in Bergen op Zoom, Harlingen, Hoorn, Gouda en Zutphen is nu het Limburgs Museum  in Venlo toegevoegd. Hiermee wordt het marktbereik van de stichting verder uitgebreid naar Limburg en het grensgebied met Duitsland.

Bert Mennings, bestuurder van het Limburgs Museum "We zijn verheugd dat wij als partner deelnemen aan deze voorbeeldstellende samenwerking in de museumsector. En we zijn er ook van overtuigd dat wij echt iets toevoegen aan M6. Ons museum is namelijk, net als onze hele provincie, internationaal georiënteerd. Bezoekers uit Limburg en Noordrijn-Westfalen die via M6 in het Limburgse komen, kunnen nu ook kennis maken met de uitzonderlijke collectie van het Rijksmuseum."