Ruim 100.000 mensen bezoeken de Nationale Museumweek virtueel

Nieuws | 23 apr. 2020

De Nationale Museumweek 2020 is over de helft en volop op stoom. Dat blijkt uit de digitale bezoekcijfers van musea. Al 100.000 mensen hebben de afgelopen dagen online een museum bezocht. En we hebben nog drie volle dagen te gaan!

Bezoekers kunnen de hele week genieten van bijna 300 online extra’s, zoals virtuele tours, online rondleidingen en worskhops. Ook wordt er speciaal voor deze week elke dag een live uitzending gemaakt. #OnsEchteGoudTV, presentator Sahil Amar Aïssa neemt elke dag om 16:00 uur de kijker op sleeptouw door de digitale Museumweek. Daarnaast kunnen bezoekers virtueel het digitale Gouden Pronkstuk bekijken dat op de nagebouwde Dam staat. Meer dan 400 pronkstukken van musea en honderden ingestuurde kunstwerken van deelnemers zijn hier te bekijken. Samen vormen zij een eerbetoon aan 75 jaar culturele vrijheid.

Er is een grote behoefte aan troost en inspiratie

Bij de Museumvereniging zijn meer dan 400 musea aangesloten, verspreid over heel Nederland. De Museumvereniging organiseert voor de zesde keer de Nationale Museumweek, die dit jaar volledig digitaal is. Vanwege het bijzondere thema, 75 jaar culturele vrijheid, wordt deze editie in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei georganiseerd. Dat zoveel mensen online musea bezoeken is opvallend; er is door de intelligente lockdown die Nederland al weken in haar greep heeft een grote behoefte aan afleiding, troost en inspiratie. Directeur Museumvereniging Mirjam Moll: "De culturele schatten die van ons allemaal zijn en Nederland rijk is, kunnen die afleiding, troost en inspiratie bieden. Ik ben heel blij dat zo veel mensen momenteel in die schatten duiken en daardoor voor heel even niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk kleur in hun leven krijgen."