Rembrandthuis krijgt een Ferdinand Bol

Nieuws | 27 jan. 2021

Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam heeft een belangrijke schenking ontvangen: het schilderij Herderin in een landschap uit ca. 1641 van Ferdinand Bol, een van Rembrandts beroemdste leerlingen. Het schilderij is aan het museum geschonken door het echtpaar Hoogsteder, om het museum te steunen tijdens de coronacrisis. “De musea hebben het zo zwaar, we vonden dat we dit moesten doen,” zegt Hoogsteder. "Voor het Rembrandthuis is het extra sneu. Ze krijgen weinig subsidie en verdienen normaal gesproken hun eigen geld met de kaartverkoop. Omdat ze zo succesvol zijn, worden ze nu extra hard geraakt.” Directeur van Museum het Rembrandthuis Lidewij de Koekkoek is geraakt door de gift. Het museum heeft flink moeten bezuinigen, een kwart van het personeel is ontslagen en de rest, inclusief De Koekkoek zelf, heeft uren ingeleverd. “Het was een zwaar jaar. We hebben nu, ook dankzij alle steunmaatregelen, de zaak weer aardig op orde, maar het worden magere jaren. Normaal gesproken halen we 75 procent van onze inkomsten uit de kaartverkoop. In 2019 hadden we 280.000 bezoekers, vorig jaar 68.000.” Budget om werken aan te kopen is er bijna niet meer. “Dit kostbare schilderij hadden we zelf nooit kunnen ­betalen.”