Regiobijeenkomsten: Museumvereniging ‘on tour’

Nieuws | 03 aug 2018

Afgelopen juni ging de Museumvereniging ‘on tour’ langs Limburg, Drenthe en Noord-Brabant voor de tweede editie regiobijeenkomsten. Deze bijeenkomsten zijn gericht op regionale samenwerking tussen musea, waar het gaat om profilering, positionering en netwerken.

Regiobijeenkomsten

Tijdens de regiobijeenkomsten sprak Mirjam Moll (manager Platform & Promotie) over de verschillende taken van de Museumvereniging: collectieve promotie, belangenbehartiging en de professionalisering van musea. Daarna volgde een inspirerende presentatie van STUDIOi over toegankelijkheid en inclusie in het museum. Een belangrijk en actueel onderwerp voor musea om over na te denken. Daarom is het ook het thema van het Museumcongres op 4 oktober, waar Nynke Feenstra van STUDIOi ook aanwezig is als spreker.

Afsluitend werden ‘tips & tricks’ door de afdeling Public Affairs van de Museumvereniging uitgewisseld. Hoe kunnen musea zich sterk profileren richting de overheid? In de Handleiding Lobbyen bij de gemeente 2018 kunnen museummedewerkers adviezen en praktische tips vinden. Dit handboek is gepubliceerd om in het bijzonder stad- en streekmusea een steun in de rug te geven en hun relatie met de gemeente te verstevigen.

Ons échte goud
De Visiebrief ‘Cultuur in een open samenleving’ van minister Van Engelshoven en sectoradvies musea ‘In wankel evenwicht’ van de Raad van Cultuur onderstrepen het belang van collecties en het publieke belang van (regionale) musea.

Museumcollecties zijn het geheugen van een stad, een streek, van ons land en daarmee van onszelf. Ze bieden ons zicht op de toekomst. Nederland telt vele musea. Elk museum, elke collectie toont ons een deel van een geweldige rijkdom. Ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?