Recordopbrengst op het Goed Geld Gala van de BankGiro Loterij

Nieuws | 21 feb 2018

74,8 miljoen euro voor cultuur in Nederland

Gisteren konden 78 culturele organisaties op het Goed Geld Gala van de BankGiro Loterij ruim 74,8 miljoen euro verdelen. Vorig jaar was dit 66,9 miljoen en in de jaren daarvoor lag de opbrengst rond de 63 miljoen. De miljoenen voor cultuur zijn bij elkaar gebracht door de deelnemers van de BankGiro Loterij en zijn bedoeld 'om cultureel erfgoed te behouden en toegankelijk te maken voor publiek'.

Extra schenkingen

De meeste van de 78 culturele organisaties ontvangen jaarlijks steun van de BankGiro Loterij, variërend van 2 ton tot ruim 15 miljoen euro per jaar voor het Prins Bernhard Cultuurfonds. Opvallend dit jaar zijn de extra schenkingen die zijn gedaan dankzij de hogere opbrengsten van de loterij.

Zo krijgt Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam een bijdrage van 1,5 miljoen euro voor het Depot Boijmans Van Beuningen. Het wordt het eerste depotgebouw ter wereld waar de kunstverzameling van het museum voor publiek toegankelijk is. De bijdrage van de BankGiro Loterij is bedoeld voor de realisatie van een centraal trappenhuis vanwaar het publiek zicht heeft op de collectie in de opslag.

Wetenschapsmuseum Nemo in Amsterdam krijgt een miljoen om de nieuwe tentoonstelling Humania te realiseren, het sluitstuk van de complete vernieuwing van het museum. In deze permanente tentoonstelling komt de bezoeker alles tegen wat ons menselijk maakt: ons lijf, voeding, gezondheid, lifestyle, geheugen, gedrag en verlangens. Met behulp van de modernste technieken leert de bezoeker straks nieuwe dingen over zichzelf.

Vereniging Rembrandt krijgt een extra schenking van 5 ton om een restauratiefonds te starten om kleinere musea te helpen hun restauraties te financieren. Stichting Werelderfgoed Nederland krijgt 325.000 euro om de tien Unesco Werelderfgoederen onder de aandacht te brengen van het publiek, door middel van een identieke tentoonstelling op elke plek. De Eusebiuskerk in Arnhem krijgt een half miljoen voor onder meer een museale presentatie. Storyworld in Groningen, een nieuw museum voor strips, animaties en games, ontvangt een half miljoen. Vier ton gaat naar Haarlemmermeermuseum De Cruquius, dat werkt aan een nieuw tentoonstellingspaviljoen.

Stichting Museumkaart

Onze eigen Museumkaart ontvangt een bijdrage van 5 ton van de BankGiro Loterij. Daar bovenop komt ook nog eens een bedrag van 537.975 euro via geoormerkt werven – sinds 2012 kunnen deelnemers aan de loterij aangeven voor welke organisatie zij meespelen. Een totaal dus van ruim 1 miljoen euro, waar we uiteraard ontzettend blij mee zijn!

Mirjam Moll, Lodewijk Kuiper en Carla Keijzer van de Museumvereniging ontvangen de BankGiro Loterij-cheque uit handen van Leontine Borsato