Poging tot ontvreemding van grafbeeld uit Museum Afrika

Nieuws | 11 sep. 2020

Donderdag 10 september is er een poging gedaan in het Afrika Museum te Berg en Dal om een Congolees grafbeeld te ontvreemden. Hiervan heeft het museum aangifte gedaan. De politie heeft vijf verdachten aangehouden. Er lijkt sprake te zijn van een actie die gericht is op - in ogen van de verdachten - geroofd en rechtmatig eigendom van de nazaten van herkomstgemeenschappen. In Nederland is er een maatschappelijk debat gaande over de omgang met koloniaal erfgoed. De Museumvereniging is actief betrokken bij de Commissie Nationaal Beleidskader Koloniale Collecties. Begin maart 2020 hebben we gezamenlijk een kennismiddag in Museum Volkenkunde georganiseerd, waar onder meer kennis en ervaringen zijn gedeeld over herkomstonderzoek. Het advies van de commissie over een toekomstperspectief voor de omgang met koloniale collecties, dat op 1 oktober gepresenteerd zou worden, is door de coronacrisis vertraagd.