Persconferentie maandag 8 maart 2021

Nieuws | 08 mrt. 2021

Het geduld van publiek om weer veilig samen uit naar musea te gaan, wordt nog langer op de proef gesteld. Musea zijn in maart nog gesloten en daarna is het nog de vraag.

Als brancheorganisatie horen we steeds meer smeekbedes van musea om spoedig te heropenen. We begrijpen dat al te goed. En het kabinet is goed op de hoogte dat museumbezoek veilig en verantwoord kan plaatsvinden; minister-president Rutte benadrukte dat zelfs vanavond. Maar de genereuze noodsteun tot 1 juli bereikt niet alle musea en de onzekerheid over het voortbestaan groeit. Net als het gemis aan publiek. Daarom zetten musea zich in om het publiek online te bereiken, ook al zijn ze er klaar voor om weer bezoekers te ontvangen. Er wordt binnenkort gestart met pilots voor toegangstesten en de Coronacheck-app o.a. in de cultuursector. We zijn hoopvol dat door het gebruik ervan musea en culturele instellingen meer ruimte kunnen krijgen om bezoekers te ontvangen dan in de routekaart voorzien.