Persconferentie dinsdag 23 februari

Nieuws | 24 feb. 2021

Dinsdag 23 februari vond weer een coronapersconferentie plaats. De avondklok wordt verlengd tot maandagochtend 15 maart 4.30 en de lockdown wordt voortgezet tot en met 15 maart. Dat betekent dat musea, presentatie-instellingen en monumenten met een publieksfunctie sowieso tot dan gesloten blijven. Op maandag 8 maart beoordeelt het kabinet welke maatregelen vanaf 16 maart nodig zijn.

Het is teleurstellend dat musea nog niet open mogen, terwijl steeds meer mensen snakken naar een uitje én musea er klaar voor zijn om bezoekers weer veilig te ontvangen op anderhalve meter. Gezien de verwachte besmettingscijfers in de komende weken hebben we begrip voor het besluit van het kabinet. Maar het betekent ook dat het steeds belangrijker wordt dat er nu en vanaf 1 juli passende financiële steun is voor álle musea. Bovendien zijn investeringen nodig op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau om de sector duurzaam te laten herstellen. Juist dan kunnen musea straks weer doen waarvoor ze bedoeld zijn: met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, actuele verhalen vertellen over onze steeds veranderende samenleving.