Persconferentie 26 november 2021

Nieuws | 26 nov. 2021

Het demissionaire kabinet maakte vanavond verdere maatregelen bekend die voor minimaal 3 weken zullen gelden. Een nieuwe tegenvaller voor de hele samenleving en ook voor onze sector met zowel tijds- als capaciteitsbeperkingen.

Niet-essentiële instellingen, waaronder musea, moeten vanaf zondag 28 november dagelijks tussen 17.00 uur en 05.00 uur sluiten. Ook evenementen zijn in dat tijdslot dus niet toegestaan. Het coronatoegangsbewijs blijft van kracht en de anderhalve meter afstand keert terug, daardoor geldt een maximum aantal bezoekers in musea: 1 bezoeker per 5m2. Ook de mondkapjesplicht keert terug in musea, buiten geldt de mondkapjesplicht niet voor doorstoomlocaties. Het thuiswerkadvies is iets verder aangescherpt: “Werk thuis. Kan dat écht niet? Houd dan altijd 1,5 meter afstand”. Komende maandag publiceren we op Museumcontact.nl een aangepast Museumprotocol op basis van deze nieuwe maatregelen.

Nieuwe generieke en sectorspecifieke steunpakketten

Om deze nieuwe maatregelen te compenseren heeft het demissionaire kabinet toegezegd dat er (opnieuw) nieuwe generieke en sectorspecifieke steunpakketten beschikbaar komen, in ieder geval tot het einde van het jaar. In onze gesprekken met het ministerie hebben we benadrukt dat onze sector de ernst van de situatie ziet maar dat de terugkeer van overheidssteun noodzakelijk is. Daarnaast is het goed dat publiek tot 17.00u tóch musea kan bezoeken. Op die manier kunnen musea ontspanning bieden in deze donkere tijd. Musea dragen bij aan de mentale gezondheid van bezoekers en de samenleving als geheel. Bovendien zijn musea eerder (corona)veilige plekken van ontspanning gebleken, wat ook wordt erkend door het ministerie. Uiteraard zetten we de gesprekken over sectorspecifieke steun voort en houden we jullie daarover op de hoogte.