Persconferentie 25 januari 2022

Nieuws | 25 jan. 2022

Goed nieuws voor onze sector vanavond: het kabinet maakte bekend dat musea vanaf morgen, 26 januari, weer kunnen openen. Weliswaar met beperkingen: coronatoegangsbewijs, mondkapjes, anderhalve meter afstand én 1 bezoeker per 5 m². De maatregelen gelden in principe voor zes weken, met in ieder geval over drie weken een nieuwe ‘weegmoment’.

Hoewel het goed is dat musea weer kunnen openen, blijven we aandacht vragen voor het onlogische onderscheid tussen commerciële en culturele doorstroomlocaties. Waarom kunnen Ikea en Bijenkorf met minder restricties openen dan musea? Ook blijven we uitdragen dat cultuur bijdraagt aan de mentale gezondheid van bezoekers en de samenleving als geheel. Die boodschap hebben we gisteren nogmaals benadrukt toen staatssecretaris Uslu te gast was bij onze nieuwjaarsbijeenkomst.

Met het openen van musea zullen de bezoekersaantallen niet direct terug zijn op oude niveau. We blijven daarom in contact met het ministerie over steunpaketten. Bovendien heeft de Taskforce vorige week een langetermijnvisie gepresenteerd waarin ook stappen voor een herstelplan zijn benoemd.

Het aangepaste Museumprotocol is vanaf morgen hier beschikbaar.