Persconferentie 20 januari

Nieuws | 20 jan. 2021

Zojuist was er een extra persconferentie van het kabinet met een aantal aanvullende maatregelen zoals een avondklok, vliegbeperkingen en restrictie van thuisbezoek. Voor musea als werkgever verandert hierdoor het een en ander.

Morgen is er in de Tweede Kamer een debat over invoering van de avondklok. Als de Kamer instemt gaat die vanaf zaterdag of zondag in tot en met 9 februari van 20.30 uur tot 04.30uur. Dit is centraal beleid van de Rijksoverheid en dat betekent dat er geen sprake zal zijn van gemeentelijke ontheffingen. De avondklok bepaalt dat je binnen het aangegeven tijdsbestek alleen met een geldige reden buiten het eigen huis mag zijn. Wat betekent dat voor werknemers die van en naar het museum moeten in dat tijdsbestek? Zij hebben een door zichzelf ondertekende verklaring én een werkgeversverklaring nodig. Hiervoor komen standaardverklaringen. Het ziet ernaar uit dat de leidinggevende de werkgeversverklaring kan ondertekenen en dat dit niet beperkt is tot directeur/bestuurder. Voor zzp'ers geldt dat zij hun eigen werkgever zijn; zij ondertekenen zelf beide formulieren. Nog niet duidelijk is hoe het zit met de ondertekening in geval van uitzendkrachten. Alle actuele informatie over de avondklok en de standaardverklaringen komt beschikbaar op rijksoverheid.nl/avondklok. Zodra de standaardverklaringen beschikbaar zijn, zullen we deze ook plaatsen op Museumcontact.nl.

Verdere vooruitzichten voor musea

Vooralsnog gelden alle maatregelen tot en met 9 februari en zal meer duidelijk worden bij de persconferentie in de week daarvoor. In geval van versoepeling wordt gestart met het basisonderwijs en de kinderopvang. Het is niet uitgesloten dat sluiting van de culturele sector verlengd zal worden. Het belang van duidelijkheid over heropening, de voorwaarden waaronder en afschaling van corona beperkende maatregelen brengen we als Museumvereniging keer op keer onder de aandacht van het kabinet. Verder is onze inzet gericht op toezegging van voortzetting van de noodsteun vanaf 1 juli aanstaande. Want hoewel de steunpakketten tot dan zijn toegezegd, zullen de bezoekbeperkende maatregelen en de impact van het virus op hoe het publiek zich überhaupt gedraagt helaas langer voortduren. Uit eerdere (economische) crises weten we dat herstel van bezoekersaantallen voor musea lang kan duren. Dat de testevenementen binnen anderhalve meter, field labs, nu toch per 15 februari mogen starten, stemt hoopvol.