Persconferentie 20 april 2021: eerste versoepelingen bekend en perspectief voor musea

Nieuws | 21 apr. 2021

Gisteravond vond een extra coronapersconferentie van het kabinet plaats waarin versoepelingen werden aangekondigd en toepassing van het eerder gepresenteerde openingsplan werd bevestigd.

Het kabinet wil in een aantal stappen de maatregelen verder versoepelen in de richting van een zomer zonder strenge coronamaatregelen. Volgens het openingsplan dat 5 stappen bevat, zouden musea als doorstroomlocaties kunnen openen in stap 2 vanaf 11 mei mét sneltesten en het protocol of in stap 3 zónder sneltesten, met protocol per 26 mei. Het kabinet maakt daarbij een voorbehoud door op wekelijkse basis in te schatten of de coronasituatie dergelijke versoepelingen toestaat. De basisregels, zoals de anderhalve meter afstand, veelvuldig handen wassen en thuisblijven bij klachten, blijven ook dan van kracht.

Sneltesten mogen geen nieuwe, onnodige drempel voor museumbezoek worden
Deze week kan publiek met een Museumkaart, een reservering en een negatieve sneltest naar een van de 17 deelnemende musea. Op verzoek van het ministerie van OCW doen 17 musea mee met deze pilot. Met deze pilots wordt onderzocht of de maatschappij zo eerder én meer open kan. Voor de Museumvereniging staat vast dat dit om een pilot gaat en bij een pilot moet blijven. We weten immers dat het coronaprotocol van musea goed werkt en veilig is. Sneltesten mogen geen nieuwe, onnodige, drempel voor museumbezoek worden. De inzet blijft dan ook dat álle musea in Nederland zo snel mogelijk hun deuren mogen openen voor het publiek, met gebruik van het coronaprotocol en zónder drempel van sneltesten.