Als de leraren staken, kunnen de kinderen leren in een museum

Nieuws | 06 nov 2019

Hoewel van het weekend leek dat de onderwijsstaking niet door ging, wordt er vandaag toch gestaakt. Net als voorgaande stakingsdagen bieden veel musea extra activiteiten of gratis toegang voor kinderen. Zo kun je als kind, ook als er geen school is, gewoon leren.

Musea kunnen met hun collecties aansluiten bij vrijwel alle leergebieden op school: van geschiedenis en biologie tot aardrijkskunde en techniek. Cultuureducatie stimuleert de cognitieve, creatieve en sociale ontwikkeling. Het stimuleert burgerschap, zet aan tot reflectie en verschaft inzicht in het verleden. Kinderen leren in musea door voorwerpen te zien, er verhalen over te horen en er zelf mee aan de slag te gaan. Maar bovenal: het is hartstikke leuk om naar het museum te gaan! Musea bieden een rijke, verrassende en inspirerende omgeving om te leren.

De Museumvereniging
De Museumvereniging, brancheorganisatie van de Nederlandse Musea, ziet musea als een belangrijke, informele leeromgeving. Waar kinderen kunnen leren door voorwerpen te zien en te voelen. Door verhalen te horen en er zelf mee aan de slag te gaan.

Gratis toegang voor kinderen
Verschillende musea bieden kinderen vandaag gratis toegang, zoals onder andere het Philips Museum in Eindhoven, Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, Rijksmuseum Muiderslot in Muiden, het Fries Museum in Leeuwarden en het Wereldmuseum in Rotterdam. Bekijk de voorwaarden op de websites van deze musea.