Ondersteunend Medewerker Conservering en Depotbeheer m/v

Omvang: 22 uur per week
Locatie: Utrecht
Sluitingsdatum: 26 augustus 2019

Het Utrechts Archief beheert meer dan 31 km archieven en collecties en vormt daarmee het geheugen van de stad en de provincie Utrecht. Met 70 medewerkers en vele vrijwilligers is het één van de grootste culturele organisaties in stad en provincie. De collectie is omvangrijk en divers en blijft groeien. Ook de aantallen bezoekers aan exposities en gebruikers van de collectie nemen toe. Het Utrechts Archief is een samenwerkingsverband tussen het Rijk, de provincie Utrecht en de Gemeente Utrecht.

Het Utrechts Archief beschikt over een uitgebreide website, diverse expositie- en educatieruimten en twee studiezalen. Naast een publieksvestiging in het Utrechtse Museumkwartier heeft het archief een tweede locatie, waar naast de archiefdepots ook de ruimten voor ontvangst en bewerking van archieven zijn gevestigd. Het Utrechts Archief staat voor grote uitdagingen, zoals een versnelde investering in digitaal archiefbeheer en digitale dienstverlening en de vernieuwing van de vaste presentatie.

Het Utrechts Archief wil een diverse en inclusieve organisatie zijn. Een organisatie die ruimte biedt aan iedereen. Naast je kwaliteiten, talenten en motivatie breng je onder andere ook jouw leeftijd, geaardheid, achtergrond of arbeidsbeperking mee. En die verwelkomen we.

In de functie Ondersteunend Medewerker Conservering en Depotbeheer maak je deel uit van het team conservering en restauratie van de afdeling Inspectie & Collectiebeheer, dat verder bestaat uit een coördinator, een medewerker Restauratie, een medewerker Materieel beheer & Depotbeheer en twee ondersteunend medewerkers Archieven. Het Utrechts Archief beschikt over een eigen bewerkingsruimte voor materiële verzorging en een restauratieatelier.

Werkzaamheden

• Depotbeheer (het bepalen van de inrichting van de depots, het fysiek (her)plaatsen van bestanden in de depots en het netjes en op orde houden hiervan);
  • Het op orde houden van de vindplaatsregistratie in het beheersysteem;
  • Opstellen en uitvoeren van bestandsopnameprojecten (vaststellen van de materiële staat);
  • Verpakken en etiketteren van archivalia en bepaalde collecties;
  • De praktische voorbereiding en nazorg van projecten scanning;
  • Uitvoeren werkzaamheden i.h.k.v. het collectie hulpverleningsplan.

Functie-eisen

• Afgeronde MBO-opleiding fysiek behoud / conservering cultureel erfgoed met relevante ervaring binnen het vakgebied;
  • Ervaring met geautomatiseerde systemen;
  • Betrouwbaar, proactief in denken en doen, zelfstandig en accuraat, ook onder tijdsdruk;
  • Verantwoordelijkheidsgevoel, goede communicatieve vaardigheden en kunnen werken in project- en teamverband;
  • Bij voorkeur lid van Restauratoren Nederland en actief in de werkgroep ‘behoud en beheer’.

Arbeidsvoorwaarden

In eerste instantie een detachering van 1 jaar. Het Utrechts Archief volgt de rechtspositie van de gemeente Utrecht. Salariëring afhankelijk van opleiding en ervaring, in salarisschaal 6 (maximaal € 2.729,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek).

Inlichtingen en sollicitatie

Voel je je aangesproken door deze afwisselende baan maar wil je eerst nog meer informatie dan kun je contact opnemen met Kaj van Vliet, hoofd afd. Inspectie & Collectiebeheer en rijks- en gemeentearchivaris, telefoonnummer: 030-2866611. Je sollicitatie kun je vóór maandag 26 augustus a.s. richten, per e-mail aan Anne-Marie van Vliet, HR adviseur. E-Mail: vacature@hetutrechtsarchief.nl

Planning van de gesprekken

Gesprekken zijn gepland op dinsdag 10 september en woensdag 11 september a.s.