Ode aan al onze museumvrijwilligers

Nieuws | 07 dec 2017

In het kader van de ‘Internationale Dag van de Vrijwilliger’ op donderdag 7 december 2017 brengt de Museumvereniging speciale odes aan museumvrijwilligers.

De Museumvereniging bedankt 26.000 vrijwilligers

Met een ‘Ode aan al onze museumvrijwilligers’ bedankt de Museumvereniging 26.000 vrijwilligers. De ode bestaat uit 40 ontroerende miniportretten met persoonlijke verhalen en motivaties.

Onschatbare waarde

Vrijwel alle Nederlandse musea werken met vrijwilligers. Zelfs 16% van de musea draait volledig op hun tomeloze energie en toewijzing. De museumvrijwilligers zijn actief in bijna 4.000 voltijdsbanen in de sector. Kapitalisatie van de belangeloze inzet van vrijwilligers telt op tot € 100 miljoen. Dat is zo’n 10% van de omzet van de museumsector.‘De waarde die vrijwilligers toevoegen aan musea in Nederland is onschatbaar’, volgens Mirjam Moll, manager promotie & platform van de Museumvereniging.

In deze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea de maatschappij voortdurend. Door mensen te verrassen, te prikkelen en te inspireren met kunst en erfgoed, met ons aller museumschatten: ons échte goud! Het beoogde resultaat is een sterkere reputatie van alle musea en meer waardering voor museale collecties bij het grote publiek.