NRC: musea hadden dit jaar 65 procent minder bezoeken

Nieuws | 28 dec. 2020

Musea hebben in 2020 ongeveer één derde van het aantal bezoeken ontvangen van een jaar eerder, schrijft NRC, mede gebaseerd op grond van de vooruitblik in Museumcijfers 2019 van de Museumvereniging. Met name het buitenlands bezoek is afgenomen en dat raakt vooral musea in Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland. Wel blijken veel mensen in eigen land op verkenning te zijn gegaan. Bij sommige musea is daarom nauwelijks of in bescheiden mate sprake van een terugval in bezoeken, waarbij millenials en gezinnen de musea vooral in het weekend en in de schoolvakanties bezoeken. Ondertussen hebben musea volop nieuw aanbod online ontwikkeld, bereiden musea zich voor op heropening – zo mogelijk per 20 januari aanstaande – en hebben zij hun activiteiten en tentoonstellingen voor 2021 en 2022 aangepast. Want ook al bieden museale collecties online troost en inspiratie, er gaat niets boven de zintuiglijke ervaring van een live museumbezoek.