Nieuwjaarsreceptie Museumvereniging: binding en inclusiviteit

Nieuws | 08 jan 2019

Nieuwjaarsreceptie in het teken van binding en inclusiviteit

Utrecht, 8 januari 2019 – De nieuwjaarsreceptie van de Museumvereniging stond dit jaar in het teken van binding, evenals het jaarplan 2019 dat gepresenteerd werd. 2019 wordt een jaar waarin musea zich gezamenlijk blijven inzetten voor een sterkere binding van alle inwoners van ons land met museale collecties. Ook de focus op de vier P's binnen de Code Culturele Diversiteit zal in 2019 voortgezet worden.

Binding

Met ruim vierhonderd deelnemers hing er een gemoedelijke sfeer op de nieuwjaarsreceptie van de Museumvereniging in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Bestuursvoorzitter Irene Asscher-Vonk benadrukte in haar toespraak de noodzaak om samen te werken en vooral om te blijven praten met elkaar; als leden onderling, maar ook met politiek en samenleving. Dat geeft uiteindelijk het vertrouwen dat nodig is om een inclusieve museumsector te realiseren en een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties.

“De noodzaak van samenwerking is voelbaar. Musea met hun collecties bieden inzichten voor de problemen van nu. Musea kunnen door een goede samenwerking en aansprekend aanbod iedereen in Nederland verbinden.”
(Irene Asscher-Vonk, bestuursvoorzitter Museumvereniging)

Irene Asscher-Vonk

Na Irene Asscher-Vonk nam Nicole Kuppens, directeur van het Spoorwegmuseum, het woord. Zij ging in op de mooie verhalen die musea te vertellen hebben en de lange lijnen tussen heden, verleden en toekomst, waarbij het Spoorwegmuseum zelf een prachtig voorbeeld is. Al 92 jaar verhaalt het museum over treinen en reizen.

“Ik wens ons een jaar vol mooie verhalen”
(Nicole Kuppens, directeur Spoorwegmuseum)

Nicole Kuppens

De vier P's

De twee toespraken werden opgevolgd door twee Pecha Kucha’s. De eerste was van Anne de Haij, werkzaam als projectmanager bij het Gemeentemuseum Den Haag. Zij vertelde over Glans en Geluk, een tentoonstelling over de Islam, en hoe het museum een klankbordgroep organiseerde om eigen blinde vlekken weg te nemen.

“Ga met diversiteit aan de slag en fouten mogen worden gemaakt. Maak nieuwe bruggetjes met de collectie. Nieuwe mensen zich welkom laten voelen, daar gaat het om.”
(Anne de Haij, adviseur/projectmedewerker Gemeentemuseum Den Haag)

Anne de Haij

De tweede Pecha Kucha werd gepresenteerd door Marieke van Bommel, directeur van het MAS in Antwerpen. Sinds een aantal jaar heeft het MAS een eigen jongerencrew die volwaardige tentoonstellingen organiseert. Resultaat: trotse jongeren en binding van dit jonge publiek met het museum.

“Durf los te laten en te vertrouwen. Dan loont participatie pas echt de moeite!”
(Marieke van Bommel, directeur MAS)

Marieke van Bommel

Voorafgaand aan het plenaire deel vonden er vier goedbezochte expertmeetings plaats. Allen in het kader van de vier P's van de Code Culturele Diversiteit:

• Publiek – Het Kinderboekenmuseum zette uiteen hoe het museum zich actief inzet om een zeer divers publiek te bereiken en bedienen;
  • Programma – Kunsthal Rotterdam lichtte hun programma All you can Art toe: een tentoonstelling, atelier en Summerschool ineen waarbij iedereen de kans krijgt om mee te doen;
  • Partners – Een workshop over de kunst van development (fondsenwerving) en het opbouwen en aangaan van duurzame relaties;
  • Personeel – Een expertmeeting over de Toekomst van werken in Musea en het verder uitwerken en concretiseren van de arbeidsmarktagenda.

Museumkaartcijfers

Op de dag van de nieuwjaarsreceptie worden traditiegetrouw ook de Museumkaartcijfers gepresenteerd. Lees daarover meer in dit bericht: https://museumvereniging.nl/bijna-9-miljoen-museumbezoeken-in-2018-met-museumkaart.

Foto's: Margot de Heide

We helpen u graag verder