Nieuwe bezoekers ontdekken Museum Het Valkhof op beats Latifah!

Nieuws | 13 apr 2019

“Je voelt de hiphop-vibes stromen door het museum!”

Nijmegen, 13 april 2019 – Hiphop meets Museum meets Orchestra. Ruim 300 nieuwe bezoekers lieten zich vanavond in Museum Het Valkhof inspireren door muziek, erfgoed én kunst. Speciaal voor de Nationale Museumweek was er een speciaal concert van Latifah en Re:freshed Orchestra. Zo komt ook voor deze nieuwe doelgroep de museumcollectie, ons échte goud, dichterbij dan je denkt. “Ik was nog nooit in een museum geweest! Ik wist helemaal niet dat Nijmegen de oudste stad van Nederland was én dat je daar zoveel van kunt leren in dit museum. De hiphop-vibes stromen hier door het museum”, aldus een bezoeker. Morgen, zondagavond 14 april, is weer een Golden Hour in het Amsterdam Museum.

In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen millennials, geboren tussen 1980 en 2000. Uit onderzoek weten we dat zij musea een warm hart toedragen maar dat zij voor een bezoek iets extra’s willen. De “Golden Hours” zijn speciaal voor de millennials. De artiesten zorgen voor aantrekking en verbinding met een nieuw museumpubliek. En met speciale, inhoudelijke programma’s worden bezoekers betrokken bij de collectie van het museum. Naast de optredens en het museumprogramma konden bezoekers kennis maken met elkaar én met DJ Zwarte Koffie. Zo ging het publiek van hiphop naar house en van disco naar nieuwe elektronische tracks.

Foto: Jorrit Lousberg

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek die plaats vindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen dat allemaal op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijzondere programmering bijvoorbeeld rond een pronkstuk. Er gebeurt tijdens Nationale Museumweek nog veel meer, een overzicht:

Maandag 8 april: Opening Nationale Museumweek 2019: Onthulling Gouden astronautenpak André Kuipers (A44 Sassenheim)
Dinsdag 9 april: Opening Gouden pop-up museum in Praktijkonderwijs Zutphen i.s.m. Stedelijk Museum Zutphen (Zutphen)
Dinsdag 9 april: Tikkit Talks vanaf 15.30 uur – Natuurmuseum Fryslân (Leeuwarden)
Woensdag 10 april: Opening Gouden pop-up museum in De Steiger Praktijkonderwijs i.s.m. PIT Veiligheidsmuseum (Lelystad)
Donderdag 11 april: Opening Gouden pop-up museum in Pontes Pieter Zeeman i.s.m. Watersnoodmuseum (Zierikzee)
Vrijdag 12 april: MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 20 musea met een Gouden tintje in Van Abbemuseum (Eindhoven)
Zaterdag 13 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
Zaterdag 13 april: Tikkit Talks vanaf 14.30 uur – Continium Discovery Center (Kerkrade)
Zaterdag 13 april: “Golden Hour”: speciaal voor millennials in Museum het Valkhof (Nijmegen)
Zondag 14 april: Tikkit Talks vanaf 12.00 uur - Universiteitsmuseum Utrecht (Utrecht)
Zondag 14 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
Zondag 14 april: Afsluiting Nationale Museumweek 2019: “Golden Hour” speciaal voor millennials in Amsterdam Museum (Amsterdam)

Voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws: www.nationalemuseumweek.nl

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.

Voor persvragen/interviewverzoeken: Chris Janssen, 06 12027768 pers@museumweek.nl

Kijk voor impressies van de Museumweek op: www.nationalemuseumweek.nl/videos/