Natuurmuseum vraagt provincie om hulp: "Bezuinigingen hebben rampzalige gevolgen"

Nieuws | 28 jan. 2021

Het Natuurmuseum in Leeuwarden verkeert in grote problemen. Nadat de provincie twee ton heeft gekort op de subsidie, kan het museum niet anders dan een derde van zijn personeel ontslaan. Bij een enquête van de Museumvereniging antwoordde onlangs 30,5% van de deelnemende musea dat ze tijdelijke contracten niet hebben verlengd. Voor het eerst meldden 10% musea dat ze ook vaste medewerkers hebben ontslagen. De verwachting is het banenverlies bij musea dit jaar verder zal oplopen. Voor het natuurmuseum heeft de korting grote gevolgen: de collectiezorg (330.000 objecten) komt nog verder onder druk te staan; conservator Peter Koomen is de enige die dit werk doet. Andere gevolgen van de subsidiekorting zijn dat het museum waarschijnlijk een paar dagen per week dicht moet, dat er geen of minder vakantie-activiteiten kunnen worden georganiseerd en dat de vaste opstelling niet kan worden vernieuwd.