Nationale Museumweek 2018: ruim 400 musea zetten collecties vol in de schijnwerpers!

Nieuws | 09 mrt 2018

Nog een maand te gaan!

Meer dan 400 musea hebben, een maand voor de start van de Nationale Museumweek, hun eigen pronkstuk al gekozen. Deze musea doen actief mee aan de Nationale Museumweek 2018 met speciale activiteiten, social media acties of bijzondere programma’s. Op nationalemuseumweek.nl zijn al die pronkstukken, activiteiten en alle andere onderdelen van de Museumweek makkelijk te vinden.

Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!

De vierde Nationale Museumweek heeft als thema “Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!”. Deze editie staat het verrassen van nieuwe groepen centraal. Qua programmering is er daarom veel toegevoegd om de verbinding met die groepen die weinig tot nooit in musea komen mogelijk te maken.

40 Musea organiseren op vrijdag 13 april een speciale MuseumkaartMatch-Avond

Met de Gouden Pronkstukken, pop-up musea in voortgezet onderwijs en campagnes zoeken we het publiek buiten de muren van het museum op. Daarnaast worden de millennials dit jaar actief betrokken met Golden Hours: twee optredens van Sevn Alias en Benjamin Herman. En natuurlijk betrekken we de trouwe bezoekers, de ambassadeurs van de musea: de Museumkaarthouders. Met de speciale MuseumkaartMatch-Avond op vrijdag 13 april krijgen zij de gelegenheid hun ideale gezelschap voor een museumbezoek te vinden.

Overzicht Nationale Museumweek 2018

• maandag 9 april: Onthulling Gouden zandsculptuur Slot Loevestein (Zaltbommel)
  • dinsdag 10 april: Opening Gouden pop-up museum in Mytylschool De Thermiek i.s.m. Naturalis (Leiden)
  • woensdag 11 april: Onthulling Gouden replica van de Ploeger (Helmond)
  • donderdag 12 april: Opening Gouden pop-up museum in College Den Hulster i.s.m. Limburgs Museum (Venlo)
  • vrijdag 13 april: Onthulling Gouden waterprojectie van de Halve Maen (Harlingen)
  • vrijdag 13 april: MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 40 musea met een gouden tintje in Stadsmuseum Harderwijk
  • zaterdag 14 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland
  • zaterdag 14 april: “Golden Hour”: Speciaal voor millennials in Museum TwentseWelle (Enschede)
  • zondag 15 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland
  • zondag 15 april: “Golden Hour”: Speciaal voor millennials in Scheepvaartmuseum (Amsterdam)

Voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws: www.nationalemuseumweek.nl

Pronkstukken

Tijdens de vierde Nationale Museumweek die plaatsvindt van 9 t/m 15 april, staat heel Nederland in het teken van onze musea, onze kunst en ons erfgoed. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen dat allemaal op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijvoorbeeld bijzondere programmering rond een pronkstuk. Drie ervan worden uitvergroot tot indrukwekkend en confronterend formaat waardoor niemand meer om #OnsEchteGoud heen kan.

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie voor musea in Nederland. De vereniging wil zoveel mogelijk inwoners van Nederland kennis laten maken met prachtige museumcollecties door hen te prikkelen, te verrassen, te inspireren met onze kunst en ons erfgoed, met ons aller museumschatten: ons échte goud! Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle Nederlanders met museale collecties door het hele land.