Nationale Museumweek

Tijdens de Nationale Museumweek, van 8 tot en met 14 april 2019, met het thema ‘Ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!’ wilden we vooral Nederlanders bereiken die nog geen museumbezoeker zijn. De volgende Nationale Museumweek staat gepland voor 20 tot en met 26 april 2020.

Ons echte goud

In deze veranderende wereld zijn musea misschien wel belangrijker dan ooit. Het zijn onze plekken van bezinning en herkenning. Van verwondering, verbazing en ontroering. Musea verbinden ons met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn.

Nederland telt vele prachtige museumcollecties over geschiedenis, beeldende kunst, natuurhistorie, economie, wetenschap, techniek en volkenkunde. Zij vertellen verhalen die we niet mogen vergeten. Collecties zijn het geheugen van een stad, een streek, van ons land en daarmee van onszelf. Elk museum, elke collectie toont ons een deel van een geweldige rijkdom, ons echte goud!

Live evenementen

In de Nationale Museumweek speelden bijzondere museale objecten tijdens live evenementen een hoofdrol. Zoals je kunt zien in de aftermovie van de Nationale Museumweek 2019. Net als andere jaren hebben we door middel van een breed publieksonderzoek voor- en achteraf gemeten of we hierin geslaagd zijn. De uitkomsten hiervan zullen wij nog delen. Volgens eerdere effectmetingen in 2015 en 2016 kennen bezoekers ná de Museumweek een grotere betekenis toe aan musea en hun collecties.

Nationale Museumweek 2020

Ook in 2020 zetten we tijdens de zesde Nationale Museumweek ons cultureel erfgoed, onze museale schatten, kortom: ons echte goud een week lang extra in de schijnwerpers! De museumweek 2020 vindt volgend jaar van maandag 20 tot en met zondag 26 april 2020 plaats.

Nationale Museumweek 2017 compilatie