Nationale Museumweek

Tijdens de Nationale Museumweek, met het thema ‘Ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!’, willen we vooral Nederlanders bereiken die nog geen museumbezoeker zijn. We willen hun sympathie voor musea winnen door het belang van de museumcollecties voelbaar te maken.

Ons echte Goud

In deze veranderende wereld zijn musea misschien wel belangrijker dan ooit. Het zijn onze plekken van bezinning en herkenning. Van verwondering, verbazing en ontroering. Musea verbinden ons met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn.

Nederland telt vele prachtige museumcollecties over geschiedenis, beeldende kunst, natuurhistorie, economie, wetenschap, techniek en volkenkunde. Zij vertellen verhalen die we niet mogen vergeten. Collecties zijn het geheugen van een stad, een streek, van ons land en daarmee van onszelf. Elk museum, elke collectie toont ons een deel van een geweldige rijkdom, ons echte goud!

Live evenementen

Tijdens live evenementen spelen bijzondere museale objecten de hoofdrol. We meten of we hierin slagen door een breed publieksonderzoek, voor- en achteraf. Volgens effectmetingen in 2015 en 2016 kennen bezoekers een grotere betekenis toe aan musea en hun collecties ná de Museumweek.

Nationale Museumweek 2018

Ook in 2018 zetten we, tijdens de vierde Nationale Museumweek, ons cultureel erfgoed, onze museale schatten, kortom: #OnsEchteGoud een week lang extra in de schijnwerpers! De Museumweek vindt dit jaar plaats van maandag 9 april tot en met zondag 15 april. Meer informatie over de invulling van de week volgt later dit jaar.

Nationale Museumweek 2017 compilatie