Muzikaal museumavontuur in Nationale Museumweek: Golden Hours!

Nieuws | 26 mrt 2019

Rapper Latifah sluit Nationale Museumweek 2019 af i.s.m. Re:freshed Orchestra – Op zaterdag 13 april in Museum het Valkhof & zondag 14 april in het Amsterdam Museum – 19.00 - 23.00 uur.

Amsterdam, 26 maart 2019 – Rapper Latifah sluit samen met Re:freshed Orchestra de Nationale Museumweek 2019 af. Zij nemen tijdens de ‘Golden Hours’, speciaal voor millennials, bezoekers mee door de museale collectie. Op 13 april in Museum het Valkhof in Nijmegen en op 14 april in het Amsterdam Museum. Met speciale inhoudelijke museumprogramma’s afgewisseld met muzikale optredens. Tickets zijn vanaf nu verkrijgbaar via www.nationalemuseumweek.nl/goldenhour.

In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen millennials, geboren tussen 1980 en 2000. Uit onderzoek weten we dat zij musea een warm hart toedragen maar dat zij voor een bezoek iets extra’s wensen. De Golden Hours zijn er speciaal voor de millennials. De artiesten zorgen voor connectie met een nieuw museumpubliek. En met speciale inhoudelijke programma’s worden bezoekers betrokken bij de museale collecties. Naast de optredens en het museumprogramma kunnen bezoekers kennis maken met elkaar én met Zwarte Koffie. In hun fameuze stijl brengen ze het publiek van hiphop naar house en van disco naar nieuwe elektronische tracks. 

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek die plaats vindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen dat allemaal op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijzondere programmering bijvoorbeeld rond een pronkstuk. Er gebeurt tijdens Nationale Museumweek nog veel meer, een overzicht:

  • Maandag 8 april: Opening Nationale Museumweek 2019: Onthulling Gouden astronautenpak André Kuipers - Space Expo (A44 Sassenheim)
  • Dinsdag 9 april: Opening Gouden pop-up museum in Praktijkonderwijs Zutphen i.s.m. Stedelijk Museum Zutphen (Zutphen)
  • Woensdag 10 april: Opening Gouden pop-up museum in De Steiger Praktijkonderwijs i.s.m. PIT Veiligheidsmuseum (Lelystad)
  • Donderdag 11 april: Opening Gouden pop-up museum in Pontes Pieter Zeeman i.s.m. Watersnoodmuseum (Zierikzee)
  • Vrijdag 12 april: MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 20 musea met een Gouden tintje in Van Abbemuseum (Eindhoven)
  • Zaterdag 13 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zaterdag 13 april: Tikkit Talks in Continium Discovery Center, Universiteitsmuseum Utrecht en Natuurmuseum Fryslân (Kerkrade, Utrecht & Leeuwarden)
  • Zaterdag 13 april: “Golden Hour”: speciaal voor millennials in Museum het Valkhof (Nijmegen)
  • Zondag 14 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zondag 14 april: Afsluiting Nationale Museumweek 2019: “Golden Hour” speciaal voor millennials in Amsterdam Museum (Amsterdam)

Voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws: www.nationalemuseumweek.nl.

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.
 
Voor alle video’s van de Nationale Museumweek: https://www.nationalemuseumweek.nl/videos/

Deel dit nieuws