Museumkidsweek 2021 gaat bijna van start

Nieuws | 13 okt. 2021

De komende Museumkidsweek is er weer van alles te beleven in de Nederlandse musea. Museumkids (alle kinderen t/m 12 jaar) kunnen van 16 t/m 31 oktober dromen van allerlei beroepen: wetenschapper, kunstenaar, ontdekkingsreiziger, paleontoloog: in het museum vind je er van alles over. Worden wat je wilt begint in het museum!

Tijdens de Museumkidsweek kunnen kinderen met hun hele familie naar het museum. Zo is er tijdens de Museumkidsweek een nieuwe online ‘Museumkids Escape Game’ te spelen én worden kinderen aangespoord hun mening te geven over het museumbezoek. Zo kiezen zij samen welke musea zij ‘Kidsproof’ vinden.

Museumkids Escape Game

Tijdens de Museumkidsweek komt de tweede Museumkids Escape Game online. Je zit opgesloten in een mysterieus museum en moet ontsnappen. Los raadsels op, speur naar verborgen tekens en zet je hersens aan het werk, lukt het jou om het spel uit te spelen? Er zijn mooie prijzen te winnen.

Museuminspecteurs

Kinderen zijn de baas! Door het geven van hun mening over een museumbezoek via de Museuminspecteurs-app of op de website maken kinderen kans op een verrassingsmuseumpakket of een Museumkidskaart. Zo bepalen deze museuminspecteurs jaarlijks of een museum ‘Kidsproof’ is. Leerzaam én leuk. Via museumkids.nl kunnen inspecties eenvoudig worden aangemeld en zo doen de inspecteurs automatisch mee aan de wedstrijd.

Museumbezoek

Speciaal voor kinderen en hun (groot-)ouders zetten de musea de leukste activiteiten klaar. Je kunt musea in het donker bezoeken, een workshop of rondleiding volgen of lekker zelf op ontdekkingstocht in meer dan 400 musea.

Over de Museumkidsweek 2021

De Museumkidsweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. De vereniging wil zoveel mogelijk inwoners van Nederland kennis laten maken met prachtige collecties door hen te prikkelen, te verrassen, te inspireren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud! Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle Nederlanders met museale collecties door het hele land. Die sterkere binding met museale collecties begint bij de jongste generatie. Deze binding is nu belangrijker dan ooit in een tijd waarin we behoefte hebben aan bezinning, troost, cultuur en ontspanning. In het museum vind je dit allemaal op een veilige, verantwoorde én leuke manier, ook tijdens de Museumkidsweek. Het thema van de Museumkidsweek sluit aan bij het thema van de Kinderboekenweek: Worden wat je wilt.