Museumkaart

De Museumvereniging wil de publieke belangstelling voor musea vergroten en meer inkomsten voor musea realiseren. Deze collectieve promotie, die we uitvoeren via Stichting Museumkaart, draagt bij aan de kwaliteit en het imago van de museumbranche.

Stichting Museumkaart

De Museumkaart, een initiatief van de musea zelf, bestaat sinds 1981. Behalve het aantal kaarthouders groeit ook nog steeds het aantal deelnemende musea. De exploitatie van de kaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling en onderdeel van de Museumvereniging, zonder winstoogmerk.

Verdienvermogen van musea

De Museumkaart is goed voor zo’n 10% van de eigen inkomsten van de museumsector in Nederland. In 2017 hebben de musea € 62 miljoen ontvangen voor bezoeken met de Museumkaart. Daarmee draagt de kaart substantieel bij aan het verdienvermogen van musea. Het principe achter de Museumkaart is eenvoudig. Het bedrag dat kaarthouders voor de Museumkaart betalen gaat in een grote geldpot. Dat geld wordt jaarlijks verdeeld onder de deelnemende musea. Dit gebeurt op basis van de toegangsprijs en het aantal kaartbezoeken dat musea krijgen. Zo komen alle inkomsten ten goede aan de deelnemende musea!

De Museumkaart is 8,7 miljoen keer gebruikt in 2017

De Museumkaart - de sleutel tot meer dan 400 musea in Nederland -  is in 2017 maar liefst 8,7 miljoen keer gebruikt. Gemiddeld bezoekt een kaarthouder in 12 maanden 6,6 keer een museum. Dat zijn indrukwekkende cijfers die duiden op de grote aantrekkingskracht van de musea.

Invoeren Museumkaart

Musea die de Museumkaart willen gaan accepteren, kunnen dat alleen als zij ook lid zijn van de Museumvereniging. De bezoekvergoeding is ten minste 50% van de gemiddelde toegangsprijs. Op deze manier bouwen Museumkaarthouders, de musea en de vereniging samen aan het versterken van het grote publieke belang van musea. Meer informatie over de spelregels voor musea en het invoeren van de kaart, kun je vinden op Museumcontact.

Meer lezen over de Museumkaart

Economische effecten Museumkaart