Museumeducatie Prijs 2019: de finalisten zijn bekend!

Nieuws | 30 sep 2019

Wie wint de Museumeducatie Prijs?

De Museumeducatie Prijs is dé onderscheiding voor bijzondere samenwerkingsprojecten tussen basisscholen en musea. Het beste educatieproject wint een bedrag van € 45.000,-. Woensdag 18 september koos de jury twee finalisten: het project Wie ben ik, wie was jij? van het Nationaal Archief in Den Haag en het Sint Maarten Debat van Museum Catharijneconvent. Deze finalisten worden op maandag 30 september bezocht door de juryleden.

De Museumeducatie Prijs is bestemd om bijzondere, vernieuwende projecten met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. Uit in totaal 42 inzendingen koos de jury eind juli aan de hand van meerdere criteria de zes beste educatieprojecten. Deze organisaties mochten woensdag 18 september hun project voor de jury in het Universiteitsmuseum in Utrecht presenteren.

De genomineerde projecten

• Groeistad  -  Amsterdam Museum;
  • Sound Gestures  -  De Appel;
  • GeoCraft in de Klas  -  GeoFort;
  • Onzichtbare Collectie / fase 2  -  Marres;
  • Sint Maarten Debat  -  Museum Catharijneconvent;
  • Wie ben ik, wie was jij?  -  Nationaal Archief.

Twee finalisten

Hoewel de educatieprojecten alle zes van hoge kwaliteit zijn, zag de jury de meeste potentie in het project Wie ben ik, wie was jij? van het Nationaal Archief in Den Haag en het Sint Maarten Debat van Museum Catharijneconvent. Zij zijn door naar de finale van de Museumeducatie Prijs 2019. Hieronder lees je meer over de twee finalisten.

Wie ben ik, wie was jij?
In de tentoonstelling Wie ben ik, wie was jij? in het Nationaal Archief ervaren leerlingen hoe tijd, plaats en de omstandigheden waarin ze geboren worden invloed hebben op de mogelijkheden en keuzes die ze (niet) hebben. Aan de hand van een historisch personage ontdekken ze dat gelijke behandeling en gelijke rechten niet vanzelfsprekend zijn. Wat doe je als je als kind wordt weggegeven en opgroeit in een ver land? Wat als je wilt studeren, maar je mag niet omdat je vrouw bent? Heb je iets te kiezen als je in slavernij wordt geboren?

Sint Maarten Debat
Het Sint Maarten Debat is een debatwedstrijd van Museum Catharijneconvent voor het primair onderwijs in het teken van Sint-Maarten. Het feest van Sint-Maarten staat bekend als het feest waar kinderen langs de deuren gaan om al zingend snoep op te halen. Minder bekend is dat de figuur Sint-Maarten een ridder was die veel aan naastenliefde heeft gedaan. Dit is dan ook het centrale thema. Klassen van verschillende scholen gaan in debat over stellingen die te maken hebben met naastenliefde, pesten en discriminatie.

Hoe verder?

Op maandag 30 september brengt de jury een bezoek aan het Nationaal Archief en Museum Catharijneconvent. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de Museumkids Awards op 8 november 2019. Alle zes genomineerden worden beloond. Nummer 3 t/m 6 krijgen een vergoeding van € 500,-, nummer twee € 5.000,- en het beste project wint € 45.000,-.

De juryleden
Voorzitter Petra van Haren, voorzitter algemene vereniging van schoolleiders (AVS);
Ardin Mourik, directeur PO Raad;
Sanne Scholten, directeur LKCA;
Joan Tol, projectleider Actieplan Cultuur Creatief Inclusief (ACCI);
Maaike Verberk, directeur DEN kennisinstituut cultuur & digitalisering;
Fred Wartna, voormalig directeur Villa Zebra en hoofddocent Willem de Kooningacademie.

De tijdslijn

Finaleronde

Op maandag 30 september bezoekt de jury de twee finalisten.

Uitreiking
De winnaar wordt op vrijdag 8 november 2019 bekendgemaakt tijdens de Museumkids Awards.

Vragen

Vragen over de Museumeducatie Prijs neem dan contact op met projectmedewerker Marit Slob via: mslob@museumvereniging.nl.