Museumcijfers 2016

Publicatie | 02 okt 2017

Overzicht van de belangrijkste data en trends

Museumcijfers 2016 biedt een overzicht van de belangrijkste data en trends van musea die aangesloten zijn bij de Museumvereniging.  De cijfers zijn afkomstig van 238 musea en geëxtrapoleerd naar de totale onderzoeksgroep. De data zijn verzameld en ter beschikking gesteld door de Museumvereniging en Stichting Museana en op onderdelen aangevuld door Stichting Museumkaart.

31,7 miljoen bezoeken in 2016

Nederlandse musea kennen een grote verscheidenheid in collecties en maatvoering. In 2016 zijn 420 musea aangesloten bij de Museumvereniging. Die 420 musea zijn samen goed voor 31,7 miljoen bezoeken in 2016, 2,5 miljoen meer dan in 2015.

Het museumbezoek stijgt

Het aandeel van het snel stijgende buitenlandse bezoek stijgt van 27% in 2015 tot 29% in 2016. Jeugd tot en met 18 jaar is goed voor 6,1 miljoen of 31,7 miljoen museumbezoeken in 2016.Net als het totale museumbezoek stijgt het aantal Museumkaarthouders sterk. In 2016 waren de bijna 1,3 miljoen kaarthouders goed voor 26% van het totale museumbezoek. Bezoek van de Museumkaarthouders levert de musea € 55 miljoen op.

We helpen je graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?

Bovenstaand een video over Museumcijfers 2016

Museum Analyse Systeem (Museana)

De Museumcijfers worden sinds 2007 verzameld door het Museum Analyse Systeem (Museana), in samenwerking met de Museumvereniging. Het benchmarksysteem bevat onder meer tentoonstellings- en bezoekersgegevens en informatie over personeel en financiën. Daarnaast zijn ook demografische gegevens met betrekking tot bevolking en huishoudens toegevoegd, zowel op het niveau van de vestigingsgemeente, de omliggende regio als van heel Nederland. Het doel is een beter inhoudelijk beeld te krijgen van de museumsector.

Gratis deelnemen voor leden

Leden van de Museumvereniging kunnen gratis deelnemen aan Museana. Daarnaast wordt op basis van de gegevens in Museana jaarlijks een publicatie uitgegeven met de belangrijkste cijfers over de Nederlandse museumsector. Meer informatie over lid worden.

We helpen je graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?

Deel deze publicatie