Museumcijfers 2013

Publicatie | 02 sep 2013

Museum Analyse Systeem (Museana)

De Museumcijfers worden sinds 2007 verzameld door het Museum Analyse Systeem (Museana), in samenwerking met de Museumvereniging. Het benchmarksysteem bevat onder meer tentoonstellings- en bezoekersgegevens en informatie over personeel en financiën. Daarnaast zijn ook demografische gegevens met betrekking tot bevolking en huishoudens toegevoegd, zowel op het niveau van de vestigingsgemeente, de omliggende regio als van heel Nederland. Het doel is een beter inhoudelijk beeld te krijgen van de museumsector.

Markant jaar met spectaculaire (her)openingen en aansprekende tentoonstellingen

2013 was een markant jaar met spectaculaire (her)openingen en aansprekende tentoonstellingen. Dit jaar passeerden 23,2 miljoen mensen de kassa, een toename van 13% ten opzichte van 2012. Kinderen en jongeren tot achttien jaar vertegenwoordigden 4,7 miljoen bezoeken. Het aantal buitenlandse bezoeken stijgt ten opzichte van de voorgaande jaren naar 28%. Musea ontvangen toeristen uit alle windstreken. Het lokale bezoek – binnen de gemeentegrens – bedroeg 24% van het totaal. Het binnenlandse bezoek – van buiten de gemeentegrens – vertegenwoordigt bijna de helft van de bezoeken.

€ 857 miljoen omzet, waarvan 42% eigen inkomsten

Musea genereerden met de toegenomen belangstelling een totale omzet van € 857 miljoen. Die omzet bestaat voor € 360 miljoen uit eigen inkomsten zoals entreegelden, een stijging van 13 procent ten opzichte van 2012.

760 fulltime banen, waarvan 41% vrijwilligers/stagiaires

Onbetaalde krachten zoals vrijwilligers en stagiaires, voeren bijna de helft van alle werkzaamheden in musea uit. Hier is sprake van een lichte groei ten opzichte van voorgaande jaren. De meeste werkzaamheden in musea richten zich op publiekstaken. De verdeling in functiegebieden is vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Gratis deelnemen voor leden

Leden van de Museumvereniging kunnen gratis deelnemen aan Museana. Daarnaast wordt op basis van de gegevens in Museana jaarlijks een publicatie uitgegeven met de belangrijkste cijfers over de Nederlandse museumsector. Meer informatie over lid worden.

Deel deze publicatie