Museale Verwervingen

In 2009 vroeg de Museumvereniging haar leden de herkomstgeschiedenis van hun collecties te onderzoeken. Het doel was om voorwerpen te inventariseren, waarvan de herkomstgeschiedenis verwijst naar roof, confiscatie, gedwongen verkoop of naar andere verdachte omstandigheden in de periode tussen 1933 en het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Aanleiding onderzoek

Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben de Nazi’s op grote schaal cultuurgoederen aan de bezette gebieden onttrokken en naar Duitsland weggevoerd. Een belangrijk deel van deze goederen behoorde toe aan Joodse eigenaars, die gedurende de oorlogsjaren stelselmatig van kunstschatten en andere bezittingen werden beroofd. De aandacht voor de (kunst)roof door de Nazi’s is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In vele Europese landen zijn in de tweede helft van de jaren negentig onderzoeken ingesteld naar dit onderwerp.

Kunstvoorwerpen en joodse rituele objecten

Het onderzoek Museale Verwervingen vanaf 1933 richt zich uitsluitend op kunstvoorwerpen en joodse rituele objecten in Nederlandse musea, en is een vervolg op het onderzoek Museale Verwervingen 1940-1948 (uitgevoerd door de Museumvereniging in 1998). Lees meer over de resultaten van het herkomstonderzoek op de website van Museale Verwervingen.

Video herkomstonderzoek