Musea zijn creatief en innovatief - binnen de coronamaatregelen

Nieuws | 26 aug. 2020

Musea zijn buitengewoon creatief, innovatief en veerkrachtig: niet alleen tijdens de verplichte tijdelijke sluiting, maar ook sinds de behoedzame heropening vanaf 1 juni 2020. Dat zien we onder meer terug in de inspirerende coronaproof-activiteiten die zij organiseren. Zo versterken musea hun draagvlak onder een groot en divers publiek en vertellen ze het hele, actuele verhaal van onze veranderende samenleving.

Veel musea bieden het publiek sinds de heropening een extra coronaproof-ervaring. Enerzijds ter compensatie van activiteiten die door de coronamaatregelen (beschreven in het protocol van heropening) niet kunnen plaatsvinden en anderzijds om (nieuw) publiek te trekken - nu de publieksinkomsten harder nodig zijn dan ooit. Zo worden er speciale rondleidingen georganiseerd voor mensen uit één huishouden of voor groepen waar de deelnemers anderhalve meter afstand van elkaar houden. Voor mensen die een museumbezoek niet aandurven of om andere reden geen musea kunnen bezoeken heeft het Zeeuws Museum een museumrobot mét prive-rondleider. Meer coronaproof wordt het niet! In het Stedelijk Museum Schiedam kunnen bezoekers tegen gereduceerd tarief een tandemrondleiding boeken voor twee personen en in het Westfries Museum wordt elke donderdag een-op-een blind date's gehouden met een kunstwerk.

Extra activiteiten

Om extra inkomsten te genereren of een meer divers publiek te trekken kunnen musea ook naast het ‘gewone’ museumbezoek extra activiteiten aanbieden, zoals tegen betaling een mondkapje maken in het Tropenmuseum of tekenworkshops geven (Rijksmuseum). Als Museumvereniging denken wij graag mee over de mogelijkheden, die wij voor onze leden onder de aandacht van Museumkaarthouders kunnen brengen via onze nieuwsbrief Museumtips en op onze nieuwe website museum.nl

Museumkaarthouders

Kaarthouders zijn de musea trouw, dat zien wij niet alleen elk jaar terug in de Museumcijfers, ook sinds de heropening weten Museumkaarthouders de musea weer goed te vinden. Juist omdat zij zo loyaal zijn, zullen velen van hen extra coronaproof-activiteiten naar grote waarschijnlijkheid erg kunnen waarderen. Want - ook tijdens de coronacrisis - is de Museumkaart van meerwaarde voor de bezoeker én voor de musea.