“Musea voor iedereen?! Start bij jezelf!”

Nieuws | 04 okt 2018

Museumcongres 2018: Hoe versterk je de binding van álle inwoners van ons land met museale collecties in Nederland? Niemand uitgezonderd!

04-10-2018, Den Haag - “Iedere medewerker kan iedere dag met een kleine inclusieve actie het grote verschil maken” aldus Elonka Soros, ‘onbewuste vooroordelen’-expert, op het Museumcongres 2018. Vandaag werden in het Louwman Museum bouwstenen gelegd voor musea om samen diverser en inclusiever te worden. Alleen dan kan een sterke binding van álle inwoners van ons land met de ‘collectie Nederland’ werkelijkheid worden. “Door een zo’n breed mogelijk publiek aan te willen spreken blijft de museumsector relevant op de lange termijn” was de conclusie van waarnemend directeur Museumvereniging Mirjam Moll.

Davida de Hond neemt de Museumtalent prijs in ontvangst

Museumtalent prijs

Tijdens het Museumcongres werd Davida de Hond, programmamaker bij het CODA Museum in Apeldoorn, uitgeroepen tot Museumtalent 2018. Tijdens het avondprogramma in het Gemeentemuseum Den Haag werd de prijs door Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, uitgereikt. Davida krijgt een gepersonaliseerd ontwikkelingstraject aangeboden door het Mondriaan Fonds ter waarde van vijfduizend euro. De andere twee finalisten, Femke Veeman van het EYE filmmuseum en Brigitte Jansen van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, ontvangen een cheque voor een buitenlands congres van 1500 euro. De Museumtalent prijs is een initiatief van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en het ministerie van OCW.

Samenwerking

Een blijvende binding van elke inwoner van ons land met museale collecties zou vanzelfsprekend moeten zijn en is hoognodig om als sector relevant te blijven. Samenwerking is een middel om er voor te zorgen dat niet elk museum voor iedereen hoeft te zijn. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal en gezamenlijk kan - de museale sector als geheel - een breder publiek bereiken.

Het Museumcongres wordt georganiseerd door de Museumvereniging, de brancheorganisatie van musea in Nederland. In onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen de we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Samen met ruim 400 musea versterken we als Museumvereniging het publiek belang van musea. We zetten ons in voor:

• Een stevig draagvlak voor musea. Door de collectieve belangen te behartigen;
  • Een groter verdienvermogen voor musea. Door musea collectief te promoten;
  • Een sector die kwaliteit levert. Door een platform voor deskundigheid en kwaliteit te bieden.
We helpen u graag verder