Musea verdienen ruimhartige steun van gemeenten

Nieuws | 19 apr 2018

Afgelopen week was de Nationale Museumweek. Met als thema ‘ontdek samen ons echte goud’ zetten musea in het hele land hun unieke collecties en pronkstukken in de schijnwerpers. Nu de landelijke politiek en het kabinet Rutte III het blijvende en groeiende belang van museale collecties weer zo nadrukkelijk onderstrepen, zijn de andere overheden aan zet. Musea verdienen steun van hun gemeenten. Zeker als het gaat om blijvend commitment en een behoorlijk budget. Dit is nu aan de nieuwe gemeenteraden, coalities en wethouders. Musea gaan daarover graag samen met hen in gesprek.

Voor iedereen

Juist in deze tijd van razendsnelle veranderingen zijn musea plaatsen waar je weer even tot jezelf kunt komen. Door de verhalen die musea in tentoonstellingen vertellen, tonen ze ons wie we werkelijk zijn, waar we vandaan komen en naar toe gaan. Dat is van waarde voor iedereen. Niemand uitgezonderd. Maar hoe versterk je de binding van alle Nederlanders met museale collecties door het hele land? En in het bijzonder van de helft van hen die zelden of nooit een museum bezoeken?

Een enorm cultureel kapitaal

Daarvoor organiseerde de Museumvereniging tezamen met 400 musea door het hele land van 9 tot en met 15 april de Nationale Museumweek. Nederland stond opnieuw in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Veel steden en dorpen hebben kleine(re) musea die van onschatbare waarde zijn. Zo vertellen ze in de eigen regio veelal verhalen over de lokale en regionale historie en cultuur. Ze zijn het geheugen van een stad, een streek, van ons land en daarmee van onszelf. De Museumvereniging vindt dat deze vaak nog onbekende parels meer aandacht van een groot publiek verdienen en bovendien - ook lokaal - meer politieke steun.

Toegevoegde waarde

Een ruimhartig beleid betaalt zich terug. De waarde van musea gaat namelijk veel verder dan hun collecties. Arnoud Odding gaf een aantal jaren geleden leiding aan het Nationaal Glasmuseum. “Vooral door de ontwikkeling die het museum toen doormaakte, besloot Leerdam zich definitief te profileren als glasstad in plaats van kaasstad. Het museum richtte zich op de artistieke vernieuwing van een traditie die vooral als ambachtelijk erfgoed werd gezien. Kunstenaars en ontwerpers komen naar Leerdam om nieuwe dingen uit te proberen. Het vak is springlevend en de Leerdammers zijn trots op hun glasstad.”

In de Gouden Eeuw van Twente was de textielindustrie met meer dan 20% van het BNP één van de belangrijkste economische motoren van Nederland. De regionale ontreddering was groot toen de oude fabrieken moesten sluiten. Toch is het de industriële traditie die in onze eeuw de weg wijst naar een nieuwe creatieve toekomst met startups, creatieve communities en een hightech universiteit. Rijksmuseum Twenthe en Museum TwentseWelle gebruiken de schatten uit onze eigen Gouden Eeuw om het nieuwe elan te presenteren en te stimuleren.

Musea blijken een belangrijke factor voor een b(l)oeiende leefomgeving, een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en geven een gezicht aan de identiteit van stad of dorp. De Museumvereniging nodigt daarom iedereen van harte uit om eens een museum in de buurt te bezoeken. Zo kunt u zelf zien en ervaren dat een ruimhartig beleid verdiend en welbesteed is.

Stef Oosterloo, directeur a.i. Museumvereniging

Arnoud Odding, directeur-bestuurder Rijksmuseum Twenthe en Museum TwentseWelle