Musea mogen vanaf 19 november weer heropenen

Nieuws | 18 nov. 2020

Tijdens de persconferentie van dinsdag 17 november werd duidelijk dat musea per 19 november mogen heropenen. Zij zijn dan twee weken gesloten geweest. Wel gelden onderstaande restricties die ook voor 3 november golden. Door de tweede tijdelijke sluiting hebben musea een verlies geleden van zo'n 3,5 miljoen euro.

• Niet medische mondkapjes zijn voor iedereen vanaf 13 jaar in publieke ruimten, zoals musea, verplicht;
  • Horeca is volledig gesloten, ook als die in het museum zit (en niet vanaf buiten toegankelijk is);
  • Reservering vooraf, online of telefonisch, is verplicht;
  • Bij groepsarrangementen of -activiteiten gaat het om maximaal 30 bezoekers (exclusief personeel) per binnenruimte voor zover geplaceerd of één gezelschap (maximaal 4 mensen uit verschillende huishoudens) of huishouden buiten;
  • Thuiswerken blijft de norm tenzij het echt niet anders kan. Dat geldt dus ook voor museummedewerkers, die niet noodzakelijk zijn om open te kunnen voor publiek. Om zo de reisbewegingen te beperken;
  • Om zo min mogelijk te reizen, kunnen musea  de komende tijd vooral publiek uit de eigen regio ontvangen.

Het meest recente protocol dat 19 november om 00:00 ingaat, is hier te vinden.