Musea in de media

Musea zijn inspirerend, tijdloos en onmisbaar. Daarom zorgt de Museumvereniging dat musea ook volop in de media zijn. Onze rol is die van aanjager, co-financier of makelaar tussen producenten en musea.

Televisie en radio

We proberen de ruimte die de Mediawet ons als maatschappelijke instelling biedt, volop te benutten. Van tv-commercials tijdens de Nationale Museumweek, promotie van Museumkids op Nickelodeon tot Museumkaart commercials bij STER Cultuur. Tijdens de Nationale Museumweek zag je bij AVROTROS vijf korte afleveringen van Man en Kunst. Lucas De Man presenteerde prachtige verhalen die schuilgaan achter vijf iconische kunstwerken die door kijkers zijn ingezonden.

Op NPO Radio4 gingen luisteraars van De Klassieken op zoek naar passende klassieke muziekstukken bij de mooiste verhalen én de mooiste kunst. Op de regionale televisie worden de musea ook goed vertegenwoordigd, bijvoorbeeld met de Museumtips op AT5 | NH en ‘Stille Skatten’ op Omrop Fryslân. Daarnaast werken we samen met Parmando TV en Museum TV.

Museumtips - de maandelijkse digitale nieuwsbrief 

Museumtips bevat aanbiedingen van musea, achtergrondinformatie en enkele betaalde advertenties. Aanbiedingen zijn onderverdeeld naar drie doelgroepen:

  • Ontdekken: actieve 55-plussers
  • Met kinderen: gezinnen met kinderen t/m 12 jaar 
  • Art & More: alle kaarthouders jonger dan 55 en/of met kinderen ouder dan 12 jaar

We streven naar een evenwichtige verdeling van het aanbod over het type collectie, de geografische spreiding van de musea en de aard van de aanbieding. Museumtips verschijnt in principe elke eerste donderdag van de maand. Momenteel ontvangen zo’n 750.000 kaarthouders de maandelijkse tips. Daarnaast hebben de Museumtips via de sociale media van de Museumkaart een groter bereik.

Meedoen?

  • Museumkaarthouders kunnen zich inschrijven voor Museumtips. 
  • Adverteerders kunnen contact opnemen met Uitgeverij Intermed op 050-312 00 42 of via info@intermed.nu
  • Musea die deelnemen aan de Museumkaart komen in aanmerking voor gratis plaatsing van aanbiedingen aan kaarthouders. We willen graag zo veel mogelijk van de ruim 400 aangesloten musea aan bod laten komen. 

Social media

Op Twitter, Facebook en Instagram plaatsen we dagelijks berichten over museumactiviteiten. Zo bedienen we alle musea en vooral musea die zelf niet of nauwelijks actief zijn op sociale media. Op het YouTube-kanaal van de Museumvereniging zijn onze tv-uitzendingen te vinden plus alle filmpjes over bijvoorbeeld museumvrijwilligers, Museale Stages van politici en de Museumkaart.