Musea in de media

Musea staan middenin de samenleving en zijn veelvuldig in de media, zowel landelijk als regionaal en zowel in de meer traditionele als sociale media. De Museumvereniging is het aanspreekpunt én gezicht van de sector, waarbij onze rol is die van aanjager en co-financier.

 

Televisie en radio

We benutten de ruimte die de Mediawet ons als maatschappelijke instelling biedt zoveel mogelijk: van tv-commercials tijdens de Nationale Museumweek, promotie van Museumkids op Nickelodeon tot Museumkaart commercials bij STER Cultuur.

Daarnaast waren er tijdens de Nationale Museumweek 2019 bij AVROTROS vijf korte afleveringen te zien van Man en Kunst. De Vlaamse kunstenaar Lucas De Man vertelt in deze afleveringen de prachtige verhalen, die schuilgaan achter de vijf getoonde iconische kunstwerken. Ab Nieuwdorp van De Klassieken op NPO Radio4 zocht hier vervolgens passende klassieke muziekstukken bij. Ook tijdens de Nationale Museumweek 2020 zullen er Man en Kunst afleveringen worden geproduceerd.

Niet alleen landelijk, zoals in het programma Historisch Bewijs, maar ook op de regionale televisie worden musea vertegenwoordigd zo kun je bij Omrop Fryslân het programma Stille skatten terugzien, waarin steeds een ander Fries Museum in het spotlight staat.

 

Museumtips - de maandelijkse digitale nieuwsbrief 

Museumtips bevat aanbiedingen van musea, achtergrondinformatie en enkele betaalde advertenties. Aanbiedingen zijn onderverdeeld naar drie doelgroepen:

  • Ontdekken: actieve 55-plussers
  • Met kinderen: gezinnen met kinderen t/m 12 jaar 
  • Art & More: alle kaarthouders jonger dan 55 en/of met kinderen ouder dan 12 jaar

We streven naar een evenwichtige verdeling van het aanbod over het type collectie, de geografische spreiding van de musea en de aard van de aanbieding. Museumtips verschijnt in principe elke eerste donderdag van de maand. Momenteel ontvangen zo’n 750.000 kaarthouders de maandelijkse tips. Daarnaast hebben de Museumtips via de sociale media van de Museumkaart een groter bereik.

Meedoen?

  • Museumkaarthouders kunnen zich inschrijven voor Museumtips. 
  • Adverteerders kunnen contact opnemen met Uitgeverij Intermed op 050-312 00 42 of via info@intermed.nu
  • Musea die deelnemen aan de Museumkaart komen in aanmerking voor gratis plaatsing van aanbiedingen aan kaarthouders. We willen graag zo veel mogelijk van de ruim 400 aangesloten musea aan bod laten komen. 

Social media

Op Twitter, Facebook en Instagram plaatsen we dagelijks berichten over museumactiviteiten. Zo bedienen we alle musea en vooral musea die zelf niet of nauwelijks actief zijn op sociale media. Op het YouTube-kanaal van de Museumvereniging zijn onze tv-uitzendingen te vinden plus alle filmpjes over bijvoorbeeld museumvrijwilligers, Museale Stages van politici en de Museumkaart.