Musea gaan open en zien uit naar herstel

Nieuws | 03 jun. 2021

Vanaf 5 juni gaan musea na een lange periode van verplichte sluiting weer open voor publiek. Hiernaar is reikhalzend uitgekeken door musea én bezoekers. Ook komt er extra steun voor het derde kwartaal, waarmee opnieuw acute zorgen over het voortbestaan van musea zijn weggenomen.

Maar de Monitor musea en corona van de Museumvereniging laat zien dat er ook zorgen zijn over de periode daarna: bijna een kwart van de musea verwacht dit jaar personeel te moeten laten gaan. Uit de eerdere verplichte sluitingen vorig jaar weten we ook dat herstel van bezoekaantallen tijd nodig heeft. De financiële zorgen van musea zijn dan ook nog niet weggenomen. Ook in het najaar is steun van alle overheden noodzakelijk, om ook in de toekomst publiek te kunnen blijven verbinden met museale collecties.

Met minder personeel meer bereiken

Bijna een kwart van de musea verwacht dat ze personeel in 2021 moeten laten gaan: ruim 22 procent van de musea verwacht dat er tijdelijke contracten niet worden verlengd en 8 procent verwacht mensen met een vast contract te moeten ontslaan. Dit komt boven op de contracten die vorig jaar al werden beëindigd. Een zorgelijke ontwikkeling, omdat musea juist nu voldoende en goed geëquipeerde medewerkers nodig hebben om de herstelfase in te gaan. Bij musea werkten in 2019 zo’n 12.000 mensen in loondienst en 28.000 vrijwilligers. De cijfers over 2020 worden in september bekendgemaakt. Het zal enige tijd duren voordat de eigen inkomsten het oude niveau zijn: het museumprotocol met alle beperkingen van dien blijft van kracht tot tenminste september 2021 en herstel van het (internationaal) toerisme zal mogelijk jaren op zich laten wachten. Musea zullen daarom extra moeten inzet moeten plegen op (nationaal) publieksbereik - met minder personeel.

Van noodsteun naar middelen voor herstel

Nu er licht aan het einde van de tunnel is, ontstaat er ruimte om na te denken over transitie en verduurzaming. Ook vóór de pandemie stond de sector voor een aantal vraagstukken. Zo stond de collectiezorg al onder druk en schreven veel musea rode cijfers. In de volgende fase willen musea op een duurzame manier hun verantwoordelijkheid kunnen nemen, voor de vele collecties die Nederland rijk is.

Door in te zetten op duurzaamheid, goed te zorgen voor de collecties en zich te richten op álle mensen, kunnen musea verhalen bij het erfgoed op indringende wijze blijven vertellen.