Musea en vrijwilligers

Vrijwel alle Nederlandse musea werken met vrijwilligers. Voor kleine musea geldt dat zij soms volledig of vrijwel geheel draaien op de tomeloze energie en toewijding van onbetaalde krachten.

Uit Museumcijfers 2018 bleek dat de totale werkgelegenheid bij musea bijna 41.000 was, waarvan meer dan de helft (27.000) onbetaald als vrijwilliger of stagiair. Alleen door de deskundige inzet van álle medewerkers en vrijwilligers kunnen de Nederlandse musea zo’n 80 miljoen voorwerpen bewaren, onderzoeken, interpreteren en presenteren.

Vrijwilligers en corona

Musea bereiden zich aan de hand van het voorlopige protocol van de Museumvereniging voor op heropening. Ouder vrijwilligers of vrijwilligers die om een andere reden tot de risicogroep behoren, worden volgens het voorlopige protocol voor heropening van musea ontraden om naar het museum te gaan. Voor veel musea, die veelal werken met oudere vrijwilligers, betekent dit dat zij voorlopig hun museum moeten runnen zonder de hulp van een flink aantal vrijwilligers.

Vrijwilligers zijn onmisbaar

Vrijwilligers zijn actief in bijna 4.000 voltijdbanen in de museumsector. Kapitalisatie van hun belangeloze inzet komt uit op zo'n € 100 miljoen: zo'n 10% van de omzet van alle musea samen. Voor een op de vijf (kleine) musea geldt dat zij volledig draaien op vrijwilligers. Van de musea ervaart zo'n 40% een tekort aan vrijwilligers. Zeker met het oog op vergrijzing en de huidige coronacrisis vormt dit een zorg voor de toekomst.

Financiële aard

De belangrijkste reden voor musea om met vrijwilligers te werken is van financiële aard. Als is de toegevoegde waarde van vrijwillegers qua expertise en draagvlak in de lokale samenleving ook van groot belang. Meer informatie over musea en vrijwilligers is te vinden in het onderzoek: Vrijwilligers: pijler onder de musea en in de handleiding vrijwilligersbeleid.

Toekomstgerichte bedrijfsvoering

De museumsector bouwt aan een hoge kwaliteit door gedragscodes en kennisdeling en door solide en toekomstgerichte bedrijfsvoering. Om onder meer gezonde, gemotiveerde en productieve vrijwilligers te stimuleren in hun ontwikkeling. In het meerjarenbeleidsplan 2020-2022 is daarom opgenomen:

• Vergroten van kennis en kunde van museummedewerkers en -vrijwilligers;
  • Ontmoetingen of netwerken voor museummedewerkers en -vrijwilligers.

Ode aan alle museumvrijwilligers

Op You Tube is onze serie Ode aan de vrijwilliger terug te kijken.

We helpen je graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?

Ode aan al onze museumvrijwilligers

We helpen je graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?