Medewerker collectie

Locatie: Haarlem
Omvang: 24-28 uur per week
Sluitingsdatum: 26 mei 2022

Teylers is het Museum van de Verwondering. Al sinds 1784 is dit de plek om je te verbazen en verwonderen over fossielen, mineralen, boeken, munten, penningen, natuurkundige instrumenten, schilderijen en tekeningen. Het is het best bewaard gebleven openbare kennisinstituut voor kunst en wetenschap uit de 18e eeuw en heeft een even fascinerende als unieke geschiedenis. Het museum is gevestigd in een monumentaal gebouw met delen uit de 18e, 19e en 20e eeuw. De collecties op het gebied van kunst en wetenschap zijn van grote internationale betekenis.

Voor de afdeling Wetenschap zoekt het museum in verband met vervanging een:

Medewerker collectie

De komende jaren werken we bij Teylers aan het verbeteren van de digitale collectieontsluiting, zodat het erfgoed online zowel in nationaal, als in internationaal verband, nog beter vindbaar, zichtbaar en bruikbaar wordt.

Bij de afdeling wetenschap bestaan deze collecties uit fossielen, mineralen en gesteenten, wetenschappelijke instrumenten en een natuurhistorische bibliotheek.

Vind jij het een sport om de  registratie en documentatie van dit soort collecties zo nauwkeurig en volledig mogelijk te doen? Neem je daarbij de digitale ontsluiting als vanzelfsprekend als uitgangspunt? Én heb je ervaring met preventieve conserveringswerkzaamheden aan de collectie? Solliciteer dan meteen, want dan zijn we op zoek naar jou!

Je komt werken bij een organisatie met een informele cultuur en werkt binnen de afdeling Wetenschap nauw samen met de Collectiebeheerder. De afdeling wordt aangestuurd door de Hoofdconservator wetenschap.

Voornaamste werkzaamheden

• Zorgdragen voor de registratie van collectievoorwerpen;
  • Documenteren en archiveren van de bijbehorende gegevens;
  • Signaleren van bijzonderheden en onregelmatigheden aan de voorwerpen aan de Collectiebeheerder;
  • Digitaal ontsluiten van de collectie in het collectieregistratie- en documentatiesysteem (Adlib);
  • Ondersteunen van bruikleendossiers en het coördineren van uitgaande bruiklenen;
  • Ondersteunen bij het inrichten en afbreken van tentoonstellingen;
  • Bijdragen aan preventieve conservering van de collecties op zaal, in depot en extern.

Vereisten

• Afgeronde relevante opleiding op HBO (bijv. Reinwardt Academie, minor Collectie);
  • Minimaal 3 jaar relevante werkervaring;
  • Aantoonbare affiniteit met natuurwetenschappelijk erfgoed;
  • Ervaring met Adlib/Axiell;
  • Bij voorkeur ervaring met digitale collectieontsluiting;
  • Uitstekende mondelinge- en schrijfvaardigheid van de Nederlandse en Engelse taal;
  • Resultaatgerichte teamspeler, vaardig in projectmatig werken, zelfstandig werkend;
  • Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is vereist.

Arbeidsvoorwaarden

Teylers Museum biedt een dienstverband voor 24-28 uur per week, met passende arbeidsvoorwaarden conform de Museum cao. De functie is ingeschaald in schaal 8 (een salaris tussen € 2.660,-,- en € 3.404,- bruto per maand op basis van een fulltime (36-urige) werkweek). In eerste instantie wordt een arbeidsovereenkomst voor een jaar geboden.

Inlichtingen & sollicitatie

Meer informatie over de functie is verkrijgbaar via Trienke van der Spek, Hoofdconservator wetenschap, via tvanderspek@teymailto:tvanderspek@teylersmuseum.nllersmuseum.nl. Je sollicitatiebrief met cv kan je tot uiterlijk 26 mei 2022 sturen naar: vacatures@teylersmuseum.nl ter attentie van mevrouw Trienke van der Spek, Hoofdconservator wetenschap.

Teylers Museum streeft naar diversiteit in zijn publiek, programmering, partners en personeel. We nodigen iedereen die hieraan kan bijdragen nadrukkelijk uit om te reageren.