Manager Collecties en Kennis

Vacature | 04 jan 2019

Het Joods Cultureel Kwartier zoekt een Manager Collecties en Kennis M/V

Organisatie: Joods Cultureel Kwartier (JCK)
Omvang: 0.8 fte (28,8 uur per week)
Locatie: Amsterdam
Sluiting: 25 januari 2019

Het Joods Cultureel Kwartier (JCK) bestaat uit het Joods Historisch Museum (JHM), het Kindermuseum, de Portugese Synagoge, de Hollandsche Schouwburg en het Nationaal Holocaust Museum. Het JCK nodigt zijn bezoekers uit om kennis te maken met de joodse cultuur en geschiedenis of om bestaande kennis te verdiepen en om actief na te denken over culturele diversiteit. Uitgangspunt hierbij is om de joodse cultuur en geschiedenis toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek.

Wij zijn op zoek naar een

Manager Collecties en Kennis M/V

0.8 fte (28,8 uur per week)
in eerste instantie voor een jaar, met uitzicht op een vaste aanstelling bij wederzijdse instemming

De afdeling Collecties en Kennis bestaat naast de Manager uit 12 medewerkers (8,45 FTE) en 15 vrijwilligers en omvat mede het Kenniscentrum in het Joods Historisch Museum en Biblioheek Ets Haim bij de Portugese Synagoge.

De afdeling is sinds 2016 bezig met een verandertraject dat nog niet is voltooid. De manager Collecties en Kennis zal dit traject verder vormgeven en uitvoeren.

De functie:

De Manager Collecties en Kennis is direct verantwoording verschuldigd aan de Manager Museale Zaken. Leidinggeven aan de afdeling Collecties en Kennis. Ontwikkelen en realiseren van beleid op het gebied van acquisitie, beheer, behoud, ontsluiting en presentatie van de collecties van het JCK (museumcollectie, collectie CEPIG, Bibliotheek Ets Haim en documentaire collecties); bewaken van de inzet van de medewerkers in tentoonstellingsprojecten en prioriteren van de lijnwerkzaamheden van de afdeling.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

• Ontwikkelen (i.s.m. de Collectieconservatoren) van beleidsplan / collectieplan en toezien op realisering van daarin genoemde doelstellingen
  • (Laten) realiseren van dagelijks beheer van de museale collecties van het JCK (incl.de collectie CEPIG), de documentaire collecties en de collectie Ets Haim
  • (Laten) realiseren van bruikleenverkeer
  • (Laten) realiseren van digitale toegang tot de collecties
  • (Laten) realiseren van beheer van het Joods Monument en andere content-rijke applicaties
  • (Laten) realiseren van informatiedienstverlening aan het publiek en intern, hiertoe tevens beheer en ontwikkeling van het Kenniscentrum
  • Personeelsbeleid (i.s.m. Manager Museale Zaken en Manager P&O) en eerstelijns personele verantwoordelijkheid voor de medewerkers van de afdeling
  • Ontwikkelen van projecten die betrekking hebben op de doelstelling van de afdeling Collecties en Kennis: beheer, behoud en toegankelijkheid van de collecties van het JCK in de breedste zin van het woord
  • Prioriteren van projectwerkzaamheden binnen afdeling
  • Vertegenwoordigt de afdeling binnen en buiten het Joods Cultureel Kwartier

Wie wij zoeken:

Kennis en ervaring:

• Voltooide WO opleiding in een relevante richting.
  • Minimaal 3 jaar managementervaring in de erfgoedsector.
  • Kennis van en ervaring op het gebied van de collectiebeheer en -behoud.
  • Kennis van en ervaring met collectieregistratie, informatiemanagement en digitaal erfgoed.
  • Kennis van en ervaring met projectmanagement en budgetbeheer, financieel inzicht.
  • Goede beheersing van de moderne talen.
  • Aantoonbare affiniteit met het verzamel- en aandachtsgebied van het museum.

Competenties:

• Leiderschap: krijgt anderen mee om een doelstelling te bereiken.
  • Besluitvaardigheid: neemt besluiten bij voldoende informatie en communiceert deze helder.
  • Managementidentificatie: toont zich medeverantwoordelijk voor management-dilemma’s en –besluiten.
  • Organiserend vermogen: is in staat projectprocessen op strategisch niveau zo te organiseren dat de beoogde doelstelling wordt behaald.
  • Analytisch: is in staat informatie te analyseren, samenhang aan te brengen en de kern naar boven te halen.
  • Effectieve communicatie: kan complexe informatie helder en afgestemd op verschillende doelgroepen overbrengen.
  • Overtuigen: weet groepen mensen met verschillende belangen binnen de organisatie voor zijn standpunt te winnen.
  • Netwerken: heeft en bouwt een eigen intern en extern netwerk voor het creëren en benutten van kansen en het vinden van ingangen bij anderen.
  • Creativiteit: komt met oorspronkelijke, vernieuwende ideeën
  • Integriteit: handelt integer, ook in situaties waarin de richtlijnen of normen minder duidelijk zijn.

Wat wij bieden:

Wij bieden een unieke en interessante werkplek en –omgeving, met arbeidsvoorwaarden volgens de Museum-cao. Bij voltijd bedraagt het bruto salaris per maand van schaal 12.0 = EUR 3573,- tot schaal 12.12 = EUR 4975,- en heb je 26 vakantiedagen. Verder bieden wij 8% vakantietoeslag en 3,4% eindejaarsuitkering.

Solliciteren?

Stuur uiterlijk 25 januari 2019 een motivatiebrief en CV rechtstreeks naar personeelszaken@jck.nl. Sollicitaties die via de mail van banensites binnenkomen, worden niet in behandeling genomen.