Magazine Musea. Meer dan Waard

Publicatie | 01 aug 2016

Sinds 2011 houdt de Museumvereniging zich actief bezig met de maatschappelijke waarde van musea. Twee onderzoeken leverden dezelfde conclusie op: musea zijn hun bestaan meer dan waard, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het onderzoek van DSP-groep levert vijf waarden op, deze hebben we met voorbeelden tastbaar gemaakt in het magazine Musea. Meer dan Waard.

Waarden en prijzen

Een diamant is duurder dan water, toch is water meer waard. Waarden en prijzen: we kennen het verschil maar al te goed. En toch kijken we eerder naar de prijs dan dat we stilstaan bij de waarde van dingen. Zo is het ook met musea. Wat de musea kosten, is een vrij simpele rekensom. Maar de waarde van musea is divers en lastig grijpbaar. Dus, hoe maak je dat inzichtelijk?

De Museumvereniging onderzocht eerder hoe de maatschappelijke betekenis van musea 'smoel' kon krijgen. Het resultaat was een indeling in vijf museale waarden die als ankers dienen: de collectiewaarde, de verbindende waarde, de educatieve waarde, de belevingswaarde en de economische waarde. Overal waar je kijkt zijn voorbeelden hiervan te zien. Verwondering in de ogen van een schoolkind dat een dinosaurusbot bekijkt. Nostalgie bij een zeventiger die de eerste televisie terugziet. Euforie bij de toerist die de halve wereld afreist om een oude meester in het echt te zien. Levendigheid op de terassen in de buurt van het museum waar bezoekers neerstrijken, vol van verhalen en beelden. Allemaal waardevolle momenten.

Elk museum, of het nu een bescheiden buurtmuseum of een gevestigd nationaal museum is, heeft een collectie die een breed palet aan waarde oplevert, variërend van schoonheid tot kennis. In dit magazine kijken we door de ogen van anderen naar musea. Bijvoorbeeld de wethouder van Zwolle die ziet hoe de stad wel vaart bij het succes van De Fundatie, of een scenarioschrijver die het EYE een prettige plek vindt om te werken. Zij laten ons zien wat musea écht betekenen.

Onze publicaties bestellen?

Bestel het magazine

Het doel van het magazine is een actualisatie te bieden van de publicatie Meer dan Waard, de maatschappelijke betekenis van musea uit 2011. In de vorm van een magazine dat je graag zelf zou willen bewaren, maar ook zou willen weggeven.

Onze publicaties bestellen?

Deel deze publicatie